Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Generationsskifte på videokameror- Hur spara källan?


Tage B

Rekommendera Poster

Videoteknologin genomgår nu ett generationsskifte. DV-banden är påväg ut och ersätts av cdskivor i hel/halv-format eller hd-kameror.

Hur kommer man i framtide att spara källmaterial?

En del material vill man spara flera år för att sedan ta fram det och göra nya filmer sammansatta. Ex.vis för at visa ett barns utveckling etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-skivor menar du?

 

HDV-kamerorna använder väl vanliga (mini)DV-band?

 

Så fort andra tekniker kommer ikapp band vad gäller kapacitet och pris så lär bytet gå rätt snabbt tror jag.

 

Annan bra teknik finns ju redan som t ex hårddisk eller minneskort men kostnaden för att ta med sig extra media för att spela in mer är ju rätt hög.

[inlägget ändrat 2006-10-04 10:49:54 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med HD-kamera menar jag kamera med hårddisk, dom lagrar 6-8 timmars film, sen måste jag lagra hårddiskan nånstans, banden är ju fortfarande biligast. Jag har inte sett att det finns in och ut funktion annat än på dv-kameror. Med den funktionen kan man separera scener och föra ihop dom som man vil spara samman. Hur resonerar kameratillverkarna.

Om man sparar källan på DVD så förutsätter det att filmredigeringsprogrammen tar DVD som input. Och den får då inte vara renderad dvs ihoppackad till DVD-format, för om man renderar den igen så blir kvaliten sämmre.

Eller tänker jag fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Så fort andra tekniker kommer ikapp band vad gäller kapacitet och pris så lär bytet gå rätt snabbt tror jag.

 

Ja, än så länge är band oslagbart, om vi pratar om utbytbart media. Vem vill ha en fast monterad hårddisk som rymmer 4 timmar (eller vad det nu är)? Sen verkar dessa kameror sakna DV-in/ut, vilket måste vara hål i huvet på tillverkaren.

 

Det som jag längtar efter är en kamera som spelar in DV-kvalitet (inte mpeg) på hårddisk och som rymmer 20-30 timmar (ca 400 gig hårddisk), och att det givetvis finns möjlighet att tanka över filmen till dator tex via FireWire på filnivå (alltså att man slipper spela upp filmen för att tanka över den till datorn).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis ska man ligga lågt med att köpa hårddisk och cd/dvd-kamera den närmaste tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Japp, mycket lågt. DV-kameror är billiga jsut nu, även 3-chippare, så det kan mycket väl vara så att det kommer något nytt snart som är ännu bättre (men inte lika billigt).

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om någon diskbaserad kamera som sparar i DV/AVI-format, alla använder MPEG i nån form. Men rätta mig gärna om jag har fel.

 

En vanlig DVD-skiva (4,7GByte) rymmer ju bara dryga 20 minuter film i DV/AVI-format. De skivor som används i kameror rymmer väl ännu mindre?

 

In/ut-funktion behövs ju inte på dvdbaserade kameror, man flyttar ju skivan till datorn istället.

 

Hårddiskbaserade kameror lär ju däremot behöva nån in/ut-funktion.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen verkar dessa kameror sakna DV-in/ut, vilket måste vara hål i huvet på tillverkaren.

 

Oj! Vad ska man då göra med det man spelat in? Byta kamera när disken är full?

 

Kameror kan ju redan idag slanga ut filmen direkt till FW utan att passera bandet. Det som behövs är en disk med FW som kan ta emot filmen, hmmm....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag vet inte om någon diskbaserad kamera som sparar i DV/AVI-format, alla använder MPEG i nån form. Men rätta mig gärna om jag har fel.

 

Du har rätt, det jag beskrev var snarare min dröm om hur det skulle vara.

 

En vanlig DVD-skiva (4,7GByte) rymmer ju bara dryga 20 minuter film i DV/AVI-format. De skivor som används i kameror rymmer väl ännu mindre?

 

Min pappa köpte nyligen en DVD-kamera och han är naturligtvis nöjd. Skivorna är 8 cm (dvs mini-varianten) och rymmer 60 minuter (mpeg-nåt). Dock tycker jag att kvaliteten är helt ok för det han kommer använda kameran till.

 

In/ut-funktion behövs ju inte på dvdbaserade kameror, man flyttar ju skivan till datorn istället.

 

Ja, men varför blanda in DVD öht? Visst, det fungerar, men man känner sig inlåst. Men återigen, det fungerar säkert perfekt för folk som min pappa, som inte har en aning om hur det skulle kunna vara och hur det brukar vara.

 

Problemet är att han inte har dator, och vem får då göra jobbet? Tja, han väljer att kopiera över filmerna till VHS...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Oj! Vad ska man då göra med det man spelat in? Byta kamera när disken är full?

 

Alla kameror har dock USB, men INGET redigeringsprogram jag stött på (förutom tillverkarnas egna...) kan hantera detta.

 

Kameror kan ju redan idag slanga ut filmen direkt till FW utan att passera bandet. Det som behövs är en disk med FW som kan ta emot filmen, hmmm....

 

Ja, men det finns ju inte ens en FW-kontakt på hårddisk/dvd-kamerorna (vissa dyrare kanske har, är inte 100% insatt).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en kombination som fungerar förträffligt på gamla vhs-filmer, det kan vara gamla filmfavoriter eller egeninspelade vhs-filmer.

Jag har ett usb2-drivet analogtv-enhet från pinnacle (pctv usb2).

Med den kan jag spela in vhsfilmer, dom sparas i mpeg-format.

Dessa filer kan jag ta in i ulead videostudio 10 plus och blanda med fireware filer från dv-kamera och det funkar kanonbra.

Dock måste man tänka på att inte spela in för långa avsnitt för dessa avsnitt är bara hanterbara i dessa avsnitt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mig att man skulle ha ett "disksystem" i en ryggsäck eller midjevästa eller liknande och sedan dra FW-sladden dit. I så fall skulle det ju inte ens behövas nån kasettdel alls i kameran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...