Just nu i M3-nätverket
Jump to content

HP partition

Little cracker

Recommended Posts

Little cracker

Hjälp mig!

Jag vill få tillbaka den originala operativsystem med många program som jag hade på från början, men fick inte nån cd. Det finns en partition "H:" "Hp Recovery" som e 5.6 gigabit. Hur kan jag återställa allt som finns i HP partitionen på "C" partition? Jag har testat allt men inget funkar. Jag har ingen tillgång till H partitionen, man får varning när man dubbelklickar på den.

HJÄLP MIG!!!!!!!!!1

Återställningen kan du vanligen starta på två sätt. Dels via program som ska finnas i startmenyn. HP PC systemåterställning heter det i min HP dator och återfinnes bland övriga verktyg som HP installerat.

Eller så trycker du på lämplig funktionstangent vid uppstart, F10 enligt min manual.

men beakta att ALLT på din primära disk kan försvinna. Även om själva installation, tror jag, bara är en överskrivning. Gör backup ALLA data du vill spara innan du startar återställningen.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2006-10-03 22:17:33 av Monshi]

Little cracker

emm jag har ingen HP PC systemåterställning i startmenyn. Jag installerade win media center och den fugerade inte så bra, så jag vill ha den originala som kom hp. Jag testade F10, men inget händer! F2 och Esc funkar men inte F10.

Hjälp!

Det som fångar upp funktionstangenten borde finnas i BIOS men så installationen av WMC borde inte störa - men jag vet faktiskt inte...

Vilken HP-dator har du? Ta en titt på HPs webb - där finns instruktioner att hämta. F10 borde fungera på alla HP-datorer, ser ingen anledning till att det skulle skifta.

Vi nöjer oss med det tills vidare, jag kan ha lite mer att erbjuda eventuellt.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Little cracker

har precis kollat upp hps support sida. Inget hjälpte. Har pavilon t3519.se

Det konstinga är att ingen av de där multimedia knapparna fungerade från början!

Hjälp mig...! Den är en helt ny datorn och jag sababde allt i en timme! Fan ta media center!

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&cc=se&lang=sv&dlc=sv&product=3223787&docname=bph07145

Där står det hur man ska göra.

Om inte det hjälper, återkom... igen.

Multimediaknapparna kräver drivrutin, tror den återfinnes på HPs webb. (bör återinstalleras om återställningen lyckas)

Tror nog att det även ska gå att starta installationen via DOS, starta via CD eller diskett. Tror, har inte testat. Men partitioner med räddningsdatat är en vanlig FAT32 och det som finns där är en någorlunda vanlig installation av Windows.

Som sista utväg - kan du beställa återställningsskivor från HP. Gratis tror jag, kanske en service-kostnad... Men det ska nog gå att lösa på annat eftersom din partition inte är skadad.

/T

Little cracker

hej igen

gjorde den där f10 grejen, där står det att man ska trycka på f10 repeatedly..funkade inte. när jag försökte istallera en annan windows version , jag såg att man kunde reparera på det sättet också. Kan inte förklara exakt var nånstans , men där windows frågar, om du vill installera operatic systemet tryck på enter . Problemet är att när man vill recovera det finns 3 partitioner med 3 olika namn. Det ena är C:\ windows de två andra är H: med två olika namn. Och sen man ska kunna olika kommande för att köra och det kan jag inte. Kan du hjälpa mig med kommando grejen?

När jag tittade närmre på innehållet på min räddningspartition så hittade inte riktigt var man skulle starta så att säga.

Enklast och bäst är nog för dig att ta kontakt med HPs kundtjänst. De förehavanden jag haft med dem har löpt ganska snabb ska sägas. Risken finns ju annars att vi förstör än mer.

De borde, kan man tycka, kunna sända dig en bootbar CD som kan accessa och starta återställningen.

Att försöka "reparera" WMC med en annan version av Windows XP går nog inte, du får göra en av HP kallad destruktiv återställning där innehållet på C: raderas helt.

Men - kontakta HP - det är nog snabbast och enklast:

http://welcome.hp.com/country/se/sv/contact_us.html

/T

De har även en "online-chat".

Kanske enklare än att ringa...

Lycka till och återkom gärna med hur det löser sig. Lösningen på detta kan säkert hjälpa även andra i liknande situationer.

/T

Jag har funderat lite...

Kan det vara som så att Windows Media Center har varit inne och petat på Boot.ini på den disk du ser som H: ?

H: är den enhet som datorn ska starta uppifrån när du ska starta återställningen. Därav är den även skyddad från att dig, du ska inte kunna gå in där och ändra.

fast - nu har du ju installerat WMC så det jag tänkte skriva ... Men i grunden är partitionen gömd och den måste tas fram. Sök lite på nätet så finner du nog något du vågar testa. Jag har för mig att jag låste upp min med hjälp av Partition Magic.

/T

Little cracker

nu är det inte media center länger, har installerat xp home ...vågar inte testa nånting längre...vill hellre vänta på recovery discen....om det nu kommer!!!

nu är det inte media center länger, har installerat xp home ...vågar inte testa nånting längre...vill hellre vänta på recovery discen....om det nu kommer!!!

Inget som kan skadas...tror jag... Se om du inte kan aktivera H:, det skadar inte.

/T

Asch. väntar du på återställningsskivor kan vi iofs lägga detta på is. När du väl får skivorna kan du radera och använda återställningspartitionens utrymme till annat.

Men - vad kan man söka på

unhide partition

access recovery partition

hidden partition

osv.

Ett vanligt svar är Partition Magic

Men - samtidigt måste jag medge att jag undrar lite hur din återställningspartition är skyddad. Den har ju en enhetsbeteckning och det borde väl innebära att den inte är gömd...Vad händer när du klickar på enheten? Hur ser det ut i diskhanteraren? Om du startar i felsäkert läge (tryck F8 vid start) kan du då nå partitionen?

/T

• 11 months later...

Under startprocessen gör du följande för att gå till Återställningshanteraren:

När den blå logotypen HP Invent visas ska du trycka på F11 på tangentbordet. (Du

har bara några sekunder på dig att trycka på tangenten F11 innan den normala

startprocessen fortsätter.)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...