Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skydda XP med lösen


pege22

Rekommendera Poster

Min son har en dator med XP som han använder för mycket, dvs han spelar datorspel alldeles för mycket. Jag har därför behov av att spärra datorn med lösenord, som jag kan dela ut när det är lämpligt att spela och som jag kan byta när det spelas för mycket.

 

Min tanke är att jag har två konton på datorn, ett konto som endast jag loggar in på och ett konto som jag kan dela ut lösen till och som jag ändrar lösenord på genom det första kontot.

 

Kommer detta funka? Vilka möjligheter finns det för min son (som idag inte är så datorkunnig men kanske kan bli) att komma runt detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Räcker om du har ett konto för sonen, som bara du har lösenord till. Går inte att komma runt genom att klicka Avbryt som i Win98. Har hänt att jag blivit utelåst från min dator med XP, för att jag glömt lösenord. Då har jag fått leta upp minneslappen för att komma in överhuvudtaget.

 

Vilka möjligheter finns det för min son (som idag inte är så datorkunnig men kanske kan bli) att komma runt detta?

 

Ja, det går. Logga in som Admin så har du behörighet att göra vad du vill med de andra kontona. Busenkelt för den som vill hacka sig in i en XP-dator.

 

Bara att söka på Eforum, så får man tips på hur man kommer in. Finns ju de som glömt sitt lösenord, och vill ha tips på hur man kommer in i alla fall.

 

Annars finns internet. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-10-03 21:35:30 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pege22 skrev:

 

Min tanke är att jag har två konton på datorn, ett konto som endast jag loggar in på och ett konto som jag kan dela ut lösen till och som jag ändrar lösenord på genom det första kontot.

Högerklicka på Den här datorn -> Hantera -> Lokala användare och grupper -> Användare. Högerklicka i högra delen av fönstret och välj Ny användare.

Bocka ur Användaren måste byta lösenord vid nästa inloggning.

Bocka i Användaren kan inte byta lösenord. Skapa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Räcker om du har ett konto för sonen, som bara du har lösenord till.

 

Man kanske ska ha i tankarna att sonen själv (enkelt) kan byta lösenord. Då kommer inte pappan in. Man bör ha två konto, ett till sonen (med begränsade rättighetet) och ett till pappan (admin).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...