Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att installera XP med SATA hårddisk


L-C

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Nu har jag köpt en ny burk

 

# Processor AMD ATHLON 64 X2 3800+ AM2

# Moderkort Asus M2N-MX, Nvidia Nforce 430

# Minne 2 Gb DDR2 533

# NVIDIA GeForce 6100

# Hårddisk 320 Gb SATA II 7200rpm, 16 Mb

# Låda (4x3,5"+4x5,25") 520W

# DVD Brännare 16x

# Nätverkskort 10/100

# 5.1 ljud

# Floppy

 

Men det gick ju inte att installera Windows XP... Allting går som det ska till första omstarten, då börjar installationsprogrammet om igen som om ingenting hade hänt... Jag har installerat de drivrutiner som behövs. (Fick med en skiva som gjorde en diskett) Men ändå så verkar det inte funka...

 

När man ska installera RAID Drivers så får jag upp tre olika alternativ

 

1 Make nVidia RAID Win2K Driver Disk

2 Make nVidia RAID WinXP Driver Disk

3 Make nVidia RAID Win64 Driver Disk

 

Jag väljer här WinXp eftersom det är det jag ska installera och läser in de två grejerna som kommer upp sen. Då ser installationsprogrammet hela disken på 305 GB. Sen fortsätter installationen till första omstarten men går då igång på skivan igen från början.....

 

Min windows skiva är lite gammal utan tex service pack 1 men det ska väl inte ha någon betydelse eller?

 

Nån som har nån idé

 

Per

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min windows skiva är lite gammal utan tex service pack 1 men det ska väl inte ha någon betydelse eller?

 

Eller. Jag skulle nog leta rätt på en SP2-skiva innan jag gick vidare. Har du läst det finstilta i dokumentationen till HD-n?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja inte direkt till hårddisken. Det jag vet är det här

 

Hårddisk 320 Gb SATA II 7200rpm, 16 Mb

 

Kanske du kan läsa ut mer från hemsidan:

 

http://www.itpower.se/d5990a.asp

 

Å börjar bli så fett nedtämd nu. Frågan är ju om det hjälper att skaffa nytt windows. det borde ju gå att installera en gammal skiva...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din version av XP är museal, för att inte säga antik. MS lämnar snart inte längre support på XP-system som inte har SP2 och du har inte ens SP1. De förutsätter faktiskt att folk uppgraderar...

 

Själv förutsätter jag att du har kontaktat Itpowers support, som har detaljkunskaper om ditt paket som vi på Eforum inte har.

 

När det gäller en XP/SP2-skiva, kan du slipstreama en alldeles själv (sök på Eforum) men detta kräver tålamod och lite kunnighet. Vill du hellre köpa en (utan licensnyckel, alltså) så finns detta på bl.a Dustin.se och säkerligen på en Torrentsajt Nära Dig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte kontaktat supporten. Burken köptes idag, och det är stängt nu, så det får bli imorgon om jag inte lyckas då!!!

 

Men tack i alla fall för din hjälp.... jag inser vid det här laget att det faktiskt är en "museal" version jag har.. Så det får bli att fixa en ny som du sa....

 

Tack än en gång....

 

Per

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat lite nyare varianter av Windows men det fungerar fortfarande inte....

 

Samma fel uppstår efter första omstarten hur jag än gör. Jag har testat att strunta i att trycka F6 i starten och låta Windows skivan läsa in sina egna drivrutiner (vilka det nu kan vara). Då fungerar det inte....

 

Jag har också testat att trycka F6 och läsa in dem från diskett. Inläsningen går bra men sen när Windows ska skriva filer till mappar så kan det inte läsa in

 

nvatabus.sys

nvraid.sys

nvraid.cat

idecoi.dll + några till

 

trots att disketten sitter i och jag försöker med att trycka enter flera gånger.

 

Moderkort: Asus M2N-MX, Nvidia Nforce 430

Processorn: AMD ATHLON 64 X2 3800+ AM2

 

Kollade i bios och kom fram till att hårddisken hade beteckningen ST3320620AS vilket måste betyda en:

 

Barracuda 7200.10 SATA

 

Ja, är det nån som har nån idé om vad som kan vara fel så är jag tacksam för all hjälp jag kan få..... Utan det här forumet hade jag kännt mig ganska ensam i mitt problem just nu... ;)

 

Per

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den inte kan läsa filerna från disketten så är det ju inte så konstigt om installationen misslyckas. Med tanke på hur dålig kvalitet det är på disketter så se om det hjälper att göra en till diskett eller ladda ner drivrutinerna från internet i stället för att använda dem som ligger på CDn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt bios kanske är felinställt. Det går att köra SATA diskar i olika mode.

Jag hittade en sida som iofs gäller intels chipset men tanken är nog densamma.

Den skall stå i RAID mode för att det skall fungera med F6

 

Du borde ha fått en manual till din dator som visar hur du skall komma in i bios samt ställa in det.

 

Bifogar länken bara som ett tips då det inte gäller just din dator.

 

http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/cs-015988.htm

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå... jag har kollat bios. Under huvudmenyn kan jag gå in under SATA1 som borde vara min hårddisk. Där finns följande inställningar:

 

LBA/Large Mode [Auto]

Block (Multi Sector Transfer) M [Auto]

PIO Mode [Auto]

DMA Mode [Auto]

SMART Monitoring [Auto]

32Bit Data Transfer [Enabled]

 

Nån som kan läsa ut nåt av det? Sen funderade jag på en annan sak också.... Om jag går in under rubriken IDE configuration så finns följande inställningar....

 

Onboard IDE Controller [Enabled]

Serial-ATA Devices [Device 0/1]

 

nVidia RAID Function [Disabled]

 

Sista där tycker jag verkar skum. Fattar inte alls vad det betyder men nånting är ju disablat i alla fall..... Jag kollade din länk men det känns som jag saknar nån typ av grundläggande förståelse här. Samtidigt tycker man ju att bios-inställningarna borde vara korrekt gjorda från affären....

 

Vad tror ni händer om man ändrar lite inställningar. Inte kan man väl förstöra nåt fysiskt.... Tänkte testa att enabla nVidia RAID function....

 

Per

 

PS. Tack för hjälpen DS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datamilla skrev:

 

Den skall stå i RAID mode för att det skall fungera med F6

Inte riktigt så, om man installerar på en SATA disk. Däremot om man installerar på RAID:ade diskar. Det kan stå i IDE mode om man installerar på SATA och man måste trycka F6.

I L-C:s fall, gäller det ett nForce chip.

 

Till vilken port har du kopplat SATA-disken?

 

Hur ser det ut i Boot Device Priority?

 

Fick du någon moderkorts-support-CD med datorn?

 

Då du gjort floppyn med drivers, varifrån hämtade du?

 

Nvidia har:

 

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_430_410_winxp32_8.26.html

 

[inlägget ändrat 2006-10-04 18:38:50 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen men gick efter egen erfarenhet. Hade t.o.m sparat den som bokmärke.

 

Det var detta jag gick efter..fungerade på ungarnas dator men det kanske inte berodde på det då?

 

NOTE: If you are using a SATA hard drive, the best choice is to set your BIOS to RAID mode and install the operating system using the F6 installation procedure; RAID mode allows your system to be "RAID Ready" and also enables AHCI. This mode provides the greatest overall flexibility and upgradeability.

 

Kanske inte gäller generellt för alla SATA ?

 

Det kan stå i IDE mode om man installerar på SATA och man måste trycka F6.

 

Fungerade inte på den datorn men när jag ändrade till RAID fungerade installationen av XP .. skumt. Jag kanske gjorde något annat fel då. :)

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till vilken port har du kopplat SATA-disken?

 

Port, jag vet inte, hur ser man det? det är ju en färdig dator jag har köpt så jag har inte varit inne i den...

 

Hur ser det ut i Boot Device Priority?

 

1st Boot device [1st FLOPPY DRIVE]

2nd Boot Device [CDROM:PM-TSSTcorpC]

3rd Boot Device [HDD:3M-ST3320620AS]

 

...så det är väl okej eller?

 

Fick du någon moderkorts-support-CD med datorn?

 

Jodå, det fick jag och jag har gjort floppy både med den och med drivers från ASUS hemsida. Men inget har funkat....

 

Nu har jag tom börjat ladda ner window i olika versioner för att se om det är nån av mina två det är fel på. Har en WnXP Pro utan service Pack 1 eller 2. Men har även också testat win xp pro SP1 Sp2 med SATA drivrutiner.... men samma fel på allihopa....

 

Per

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datamilla skrev:

 

Fungerade inte på den datorn men när jag ändrade till RAID fungerade installationen av XP .. skumt. Jag kanske gjorde något annat fel då.

Det är kanske jag som gjort "fel"? :)

Då jag installerat på SATA-disk, ej RAID, har jag valt [iDE] mode av bara farten. Har faktiskt inte provat med [RAID] mode, annat än då jag installerat på RAID:ade diskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade upp en manual på den sidan du gav mig.....

 

Där står...

 

When OS reads the floppy it will show the following:

 

NVIDIA RAID CLASS DRIVER (required)

NVIDIA nForce Storage Controller (required)

 

Both of these Must be installed if RAID is enabled on the installation port... etc etc

 

If RAID is not enabled on installation drive port, then only "NVIDIA nForce Storage Controller" is required

 

Alltså borde jag ju kunna testa att bara ladda en av dom? Eller? För jag vet ju inte hur det är för mig i det här fallet....

 

Sen undrar jag också. Kan det vara så att det är problem bara för att jag försöker installera en svensk version av XP???

 

Tack igen för all hjälp.... det här forumet är guld

 

Per

 

PS. När Windows installationen drar igång och hårddisken formateras så står det nåt i stil med

 

C: Partition1 [NTFS] 305245 MB

formateras på 305246 MB hårddisk 0 på ld 0 på buss 0 på atapi [MBR]

 

Vadf sjutton betyder det???? Alltså 0, 0 och 0....

 

DS.

[inlägget ändrat 2006-10-04 19:47:39 av L-C]

[inlägget ändrat 2006-10-04 19:48:26 av L-C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

L-C skrev:

 

Sen undrar jag också. Kan det vara så att det är problem bara för att jag försöker installera en svensk version av XP?

Nej det är inte något problem.

 

Vilka filer har du att välja på då du laddat disketten med drivrutiner?

Testa med NVIDIA nForce Storage Controller".

 

I manualen till ditt moderkort står bl.a följande Important note on Serial ATA:

Install the Windows XP Service Pack 1 before using Serial ATA".

Lars2W2 hade alltså rätt.

 

Testar du nu med XP som har SP2?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I manualen till ditt moderkort står bl.a följande Important note on Serial ATA:

Install the Windows XP Service Pack 1 before using Serial ATA".

Lars2W2 hade alltså rätt.

 

Jo, jag såg det.... Men det jag har hållt på med idag är en nyare version av Windows.... Och nu har jag dessutom "fixat" en ännu nyare version om nu det skulle hjälpa. Båda dessa har SP2....

 

Dom filer jag har att välja på under installationen är

 

NVIDIA RAID CLASS DRIVER (required)

NVIDIA nForce Storage Controller (required)

 

När detta försöket är avslutat ska jag testa att bara ta den undre.

 

Sen undrar jag, när jag läser manualen från sidan du gav mig så står det diverse om huruvida RAID är enabled eller disabled... Ser jag det på denna raden i mitt BIOS? Eller?

 

nVidia RAID Function [Disabled]

 

Jaja, jag fortsätter ett tag till ikväll så får vi se..... I vilket fall ska du ha stort tack! Jag börjar "greppa" lite mer nu.

 

Från inget till lite iaf :=)

 

Per

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

L-C skrev:

 

NVIDIA nForce Storage Controller

Då du inte installerar på en RAID:ade diskar, utan på en enskild SATA disk, ja till ovanstående enl. vad du läst på installationsanvisningarna. Och bara den filen.

 

nVidia RAID Function [Disabled]

RAID är som standard (förinställt) satt till [Disabled].

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket... jag testar det.... Funkar det här så får du en chokladkartong på posten....

 

Per

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä, det funkade inte heller... testade att köra både det ena och det andra och båda med alla olika windowsskivor....

 

Men felmedelandet som kommer är att nvatabus.sys, mfl inte vill öppnas... alt om jag inte väljer att trycka F6 i starten så börjar installationen bara om....

 

Men men, nu ger jag upp för idag.... Nya tag imorgon....

 

Tjo

 

Per

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sista fråga innan jag går till sängs....

 

Nu har jag ju försökt installera windows (ett utan SP1 el. 2 och ett med SP1 och SP2) flera gånger på olika sätt med olika drivrutiner... Men inget har funkat.

 

Tänkte prova med Mamma och Pappas nyinköpta Windows DVD när jag hälsat på dom i helgen. För de versionerna jag testat nu är alla på CD. Kan det vara så att de nya DVD versionerna redan har rätt drivrutiner i sig? Och kan man i så fall ha sån tur att man slipper hela det mecket som uppstår efter att man tryckt F6....

 

Ska även ta en sväng förbi ItPower imorgon och dubbelkolla så allt i mitt BIOS verkligen är korrekt....

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till slut löste det sig, med test av ytterligare en windowsversion!!

 

Intressant är att mor och fars windows som köptes för inte för alltför länge sen (SP2) inte heller funkade....

 

Skumt, men nu är det installerat i alla fall....

 

Per

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...