Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Högupplöst skärmkopia


K_Sune

Rekommendera Poster

Hej.

Jag behöver ta några skärmdumpar för publicering, de behöver alltså ha kvalitet som pressbilder. Om jag tar en kopia med PrintScreen och klistrar in den i ett bildbehandlingsprogram (Paint Shop Pro eller annat) får bilden dock bara 72 ppi vilket är för låg upplösning. Vet någon ett bättre sätt?

Tackar på förhand

Sune

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt svårt, om du absolut ska ta skärmdumpar.. Du kan ju skala om bilden i paintshop och låta ps interpolera fram nya värden. Men högre upplösning blir det ju ändå inte, även om det blir fler interpolerade pixlar.

 

Vad är det du tänker skärmdumpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar en skärmdump av en hel skärm så är det ju inte så farligt, för jag antar att du inte tänkt trycka i skärmstorlek.

När jag tar en dump på hela skärmen och går från 72 till 200 dpi så blir bilden 16*13 cm.

 

/Pär B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skärmdump är ju en samling pixlar och har ingen dpi alls egentligen. Kvaliteten är ju dessutom helt oklanderlig, mer perfekt än så kan det inte bli.

 

De program som sedan importerar bilden borde kunna skala om den internt så det blir bra. När man sedan "lägger ut" bilden i vilket-program-de-nu-använder kan man ju lika gärna bestämma den "fysiska" storleken (i centimeter). På så vis är "dpi" inget annat än kvoten mellan antalet pixlar och storleken i tum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sant som ni som skrev efter mitt svar har svarat.

"Problemet" i kråksången kanske handlar om att tryckeriet vill ha bilder i ett visst format. Ungefär som vissa snickare vill ha spik i tumformat istället för i centimeter.. Annars vägrar dom jobba.. ;-)

 

Men om man trots allt vill ha en bild för någon form av publicering/duplicering, och inte nöjer sig med en skärmdump, varför tar man en skärmdump då? Problem med copyrighten eller? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT kanske, men vem har rätten till skärmdumpar? Har jag det bara för att det är jag som "skapat" bilden? Eller räknas det som en kopiering där programmakaren har upphovsrätten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...