Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska man välja?


Karlkonan

Rekommendera Poster

Vad för något tv-kort ska man väla? går det någonsin att få lika bra bild som på en tv och spelar dom andra delarna i pc.n någon större roll? Kan någon ge förslag på ett riktigt bra kort i en riktigt bra prisklass, tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

vet inte så jätte mycket om tv kort. Har dock sett vid flertalet tillfällen få film hos personer med tv kort. T.o.m streamad sådan. Jag rekommenderar verkligen ett inköp. Jag tror man kan komma under 1000 :- för ett helt klart bra fungerade tvkort.

 

 

// Sparky

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bor i ett flerfamiljshus så skall du antagligen ha ett kort för att ta emot den anloga signalen i antennuttaget. Detta gäller för de flesta även efter övergången till digital-TV. Har du egen antenn så köper du ett DVB-T kort för det marksända nätet.

 

Min åsikt är att även om du efter övergången till digital-TV kan få en analog signal i ditt centralantennsutag ändå köper ett DVB-T kort och en bättre bordsantenn (hur bra den lösningen kommer att fungera beror naturligtvis på dina mottagningförhållanden, själv bor jag när Nackamasten och använder en bit antennkabel som jag skalat).

 

Fördelen med digital-TV är fler kanaler och bättre bild och ljud (de lite bättre DVB-T korten är dessutom förberedda för HDTV så jag såg Fotbolls WM i HDTV, klart njutbart.

 

Om du bestämmer dig för ett DVB-T (det är viktigt att du köper just en DVB-T och inte ett DVB-S eller DVB-C då de är för sattelite respektive digital kabel TV) så kan du välja mellan ett billigare kort som bara klarar de fria kanalerna eller ett dyrare kort som du kan använda ett Boxerabonnemang till.

 

Nästa beslut blir (gäller både analoga och DVB-T kort) blir om du vill ha ett internt eller externt kort (USB eller FW). Externa kort är ju smidigare att installera men kostar någon/några hundringar extra.

 

Kan någon ge förslag på ett riktigt bra kort i en riktigt bra prisklass

Jag brukar alltid säga: "skall du köpa billigt och bra så får du köpa två, en billig och en bra":)

De billigaste korten kostar från 400 och de dyrare uppåt 2000. Jag förslår något där i mellan.

 

Datorn måste inte vara så kraftfull men det är lite beroende på vilket kort du väljer och vad du vill göra. I princip så skall det duga med en P3 866Mhz med minst 512MB minne.

 

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, även om jag inte fattar så mycket av det ;)

 

Jag har kabeltv från comhem ska jag fortfarande välja DVB-T då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar och bockar för poängen:thumbsup:

 

 

Jag har kabeltv från comhem ska jag fortfarande välja DVB-T då?

Om du har ett "vanligt" analogt abonnemang från Comhem (antennsladden går direkt in i TV:n utan någon box) så skall du välja ett vanligt anlogt TV-kort, vill du ha ett riktigt billigt kort så funkar det här faktiskt riktigt skapligt http://www.webhallen.com/prod.php?id=48781 Kortet är någorlunda bra men jag gillar inte mjukvaran dock finns det gratisalternativ som vi kan tippsa dig om när du köpt kortet.

 

 

Om du har "tre hål i väggen" (antennsladden går inte direket till TV:n utan du har en digitalbox) som Comhem brukar skriva i sin reklam så har du möjligtheten att få digital-TV och i så fall så bör ett DVB-C(able) kort passa. Att jag skriver bör beror på att jag inte riktigt vet hur DVB-C kort funkar med Comhem då jag själv inte har dem som leverantör.

 

även om jag inte fattar så mycket av det

Jag som försökte var så tydlig:)

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...