Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Glödlampa


Jumpen

Rekommendera Poster

Vad hände med de där gamla drömmarna om att slänga på sig Stålmannens cape, bli rik på sin dator, bli bäst på fotboll och samtidigt få ha sex med sin lärarinna =)

 

Man uppnådde det man kanske längtat till emllanåt - man blev vuxen.

 

*gråter en skvätt*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå aktiespararnas reklam... "Spenderade du 5.995:- på en C64 1983?

Köpte min i England på språkresa. Skitskum grej kom förresten to mind, när jag kom i hamn i Gtbg med det gråa underbarnet - tullgubben försökte få mig att säga precis det som skulle göra det billigast för migm utan att jag förstod det:

- "Visst använde du datorn när du var i england?"?

- "Nä" säger jag

- "Jo, du måste ju ha testat den" osv.

För tydligen slapp man tull om datorn var använd innan införseln. Den tullmannen försökte alltså hjälpa mig att slippa betala tull. Synd att jag var för dum för att haja det =)

 

Hursomhelst, V20 var min första lilla, den kom 82 eller 83. Fantastisk upplösning, 20x25 rader vill jag minnas (160x200 i de coola spelen, typ Mole Attack, haha). 8 färger, men goddammit med multicolor kunde man iallafall få det att se ut som 32 färger =)

 

NOSTALGIC EDIT: 64 och 20 finns kvar i min ägo för den som vill köpa =)

[inlägget ändrat 2006-10-04 00:53:48 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min forsta var ZX81 med 1Kbyte minne, det du! :)

 

24x32 om jag kommer ihåg rätt, dessutom samsades bildminne och programminne så med ett par raders program krympte bilden ihop.

 

Men med 16KByte öppnades världen mot enorma minnesmängder, så kändes det.

 

Själv har jag både ZX81 och C64 kvar med alla tillbehör men ska nån köpa dem lär de betala rätt bra :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm som en fotnot kanske.

 

Just nu jagar jag just enskilda KB på jobbet. Detta i ett kluster på 40 processorer där varje processor har 2GB (snart 4GB).

 

Varför?

 

Jo ska många processer samsas får de inte ta upp mycket minne.

 

Kanske man ska skruva tillbaka tänkandet till mitten av 80-talet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst, V20 var min första lilla, den kom 82 eller 83. Fantastisk upplösning, 20x25 rader vill jag minnas (160x200 i de coola spelen, typ Mole Attack, haha). 8 färger, men goddammit med multicolor kunde man iallafall få det att se ut som 32 färger =)

 

Den hade ju i alla fall den berömda VIC:en, med ljud framför allt.

 

Kommer ihåg en liten tävling vi hade i högstadiet på fritt valt arbete, PEEKa och POKEa så mycket du kan och gör nåt häftigt!

 

Suck. Tänk om man fick betalt för sånt idag? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg en liten tävling vi hade i högstadiet på fritt valt arbete, PEEKa och POKEa så mycket du kan och gör nåt häftigt!

Jo, jag minns jag stod i en affär någonstans i vad som idag heter Ringen på Söder och en snubbe som var två år äldre "demonstrerade" Vic20 för mig. Han skrev då de fantastiska raderna 10 "HANSNAMN" 20 GOTO 10. Men sjutton vad imponerad man var över de scrollande textraderna var =)

 

Två år senare hade jag som sagt skrivit min egen Simons Basic och bättre. Som du sido-anmärkte där, de jädra idioter som dissar denna urhistoria i nutida (80+) datalogi och datateknik har ingen aning om att större delen av dagens elit inte hade existerat utan den. Frågan är om det finns en elit om 20 år, eftersom det idag inte ges den utmaningen till unga killar och tjejer. Nu går man från WoW till Visual Studio och har ingen aning om annat än högskolan lär dem (vilket är minimalt när det gäller programmering)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg en liten tävling vi hade i högstadiet på fritt valt arbete, PEEKa och POKEa så mycket du kan och gör nåt häftigt!

Lyx, vi hade tur i högstadiet om lärarna förstod att blyerts i nyckelhålen betydde att vi inte respekterade dem =) I nian tror jag bestämt att en av studierektorerna fick en ABC-80, men annars var min skola ganska lost (Adolf Fredriks musikskola, så de sket väl i allt som hade med annat än Carola och liknande "projekt" att göra antar jag ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tävlingen var så jäkla skoj - och jag vann!!!!!!!!

 

Jag hade läst på mest om vilka adresser man skulle använda för att locka fina effekter ur VIC:en, hehe :)

 

Detta var fritt valt arbete i lilla Krokom 2 mil NV om Östersund typ ett år efter att man läst om Vic-20 i tidningarna. Vi fick till och med betalt att åka buss till Östersund för att använda datorer hos en datorklubb. De skulle bara veta hur rätt de gjorde i och med att arrangera en sån tävling.

 

Den sågs ju ner på av alla.

 

Då.

 

[Edit]Angpende vinsten, jag var den ende som kunde loopa saker (loopa det man POKADE in) så segern var rätt enkel.

 

Sedermera har ju "loops" blivit en genre i sig :-)

 

Och numera mpste det ju dessutom låta bra *host host*

 

[inlägget ändrat 2006-10-04 02:29:12 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simons Basic var väl lite skoj men vad som tog mitt intresse med storm var Hogias Forth Compiler!!!!!!!!!! OJOJOJOJOJOJ!!!!! :)

 

Den vände upp och ner på min världsbild.

 

Om nån kunde göra en bindning mellan Forth och .NET2.0 skulle min lycka vara gjord...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om aktiespararna får bestämma ska väl alla sitta och läsa aktiekurser.

 

Tur för dem att vi andra finns som spenderar pengar på "leksaker", lär oss nåt och sedan gör nåt av det så aktiekurserna skjuter i höjden.

 

Jag vet ju vilken kategori jag själv tillhör :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har två tv-apparater i ditt hus varav du tittar på digital-tv på den ena så försenas bild och ljud på denna ett par sekunder.

 

Detta beror på den tid det tar för boxen att avkoda sändningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta beror på den tid det tar för boxen att avkoda sändningen.

 

Avkodningen måste ju kunna gå i realtid, hur menar du att det tar tid för boxen att avkoda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likt WMP i din dator måste boxen buffra lite data för att kunna visa en bild. Det är en MPEG-ström som mottages. Kan även finnas en fördröjning vid komprimeringen. Om man buffrar lite även där kan man komprimera bättre.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-10-04 13:23:23 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*funderar*

 

Om man tar emot en MPEG2-ström och får en I-frame kan man ju visa den direkt. Om nästföljande bild är ett "delta" från förra I-framen borde ju också den kunna visas på en gång. Men, hmm, jag har för mig det finns nån som bygger på _nästa_ I-frame? Då blir det förstås problem.

 

När man komprimerar ska man väl helst köra flera pass men det är ju lite svårt med direktsändning :)

 

[inlägget ändrat 2006-10-04 13:27:29 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderat klart på del 1?

Stämmer annars - tar man emot en hel nyckel-frame som beskriver hela bildrutan så kan man visa den på en gång. Nu vet jag inte hur ofta de sänds och betänk att det är gamla MPEG2-standarden som används.

 

Kan säga att byta kanal mellan marksända digitalkanaler på min Combobox är snabbare än att byta mellan kanaler via satellit. Så någon skillnad finns där i signalen.

Ett av problemen som var med implementationen av HDTV och MPEG4 för detta var att få ner fördröjningen vid kanalbyten till acceptabla nivåer.

 

 

Sedan det där med kodning - under fotbollsVM fick TV4 en hel del skit för sin bildkvalité jämfört med SVTs. Större delen berodde på att i marknätet hade TV4 en lägre bithastighet men även över satellit syntes en klar skillnad. Det senare gissade man berodde på att TV4 hade/har sämre MPEG-kodare än SVT....

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...