Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Glödlampa


Jumpen

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Intressant!

 

Hittade även det här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gl%C3%B6dlampa#Gl.C3.B6dlampans_historia

 

Andra namn som nämnts som glödlampans uppfinnare är Joseph Wilson Swan samt Heinrich Göbel, som byggde den första fungerande glödlampan tre decennier före Edison. Alexander Nikolayevich Lodygin utvecklade volframlampan under samma tid. Många andra har också haft ett finger med i utvecklingen av att producera elektriskt ljus.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen historiexpert, men enligt vad jag läst så var Edison mer en affärsman än uppfinnare. Han knöt till sig snillar, och placerade deras produkter på marknaden i sitt eget (företags) namn. Och fick då förstås äran för detta.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edison var väl lite som 1800-talets Bill Gates eller Steve Jobs: Precis som med PC, fanns ju teknologin redan innan, men det var Edison som utvecklade och marknadssförde ett "komplett system". Dvs. i Edisons fall; kraftverk (generatorer alltså), elnät och lampor. Principerna och teknologin fanns redan, men ingen hade kommit på att fixa ett "koncept".

 

(Utan elnät är ju glödlampor ganska värdelösa.. Precis som generatorer är ganska värdelösa utan elnät..) Han kopplade ihop dessa alltså.

Samt lyckades få folk att "koppla upp sig".. Utan Edison inget elnät, och utan elnät, inga datorer eller www.. (Eller WLAN etc.)

 

Låt vara att någon annan antagligen hade kommit på grejorna förr eller senare..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var poängen med tråden?

Jag får väl spekulera - Vem fick credit för andras innovationer?

 

Där är ju historien utspädd med exempel. Hade jag och många andra med mig tagit patent på mitt sätt att komprimera textmassor på 80-talet hade ngn av oss varit väldigt rika idag.

 

Jag var 14 år när jag uppfann min första komprimeringsmetod baserad på primtal. Jag utmanar någon som var tidigare härinne,jag har tilllochmed kvar assemblern för min metod från -84 (i blyerts )

 

EDIT: Min metod hade tom ett par intrikata skiftningssteg som inte ens Melbourne hade,

 

[inlägget ändrat 2006-10-03 00:53:38 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan likhet med ovan nämna herrar var att han inte drog sig för FUD av värsta slag.

 

Edison satsade stort på ett distributionssystem som byggde på likström. Eftersom det är svårt att transformera upp/ner likström så blev det stora förluster i ledningssystemet och generatorerna måste stå väldigt nära konsumenten. När växelströmssystemen lanserades så var de överlägsna. Det gick att bygga stora kraftverk som låg långt från konsumenten (t.ex billig vattenfall). När växelströmssytemen visade sin överlägsenhet så försökte Enison och Co att skrämma konsumenterna för den livsfarliga växelströmmen (för att hålla kvar konsumenterna i det underlägsna system som dom råkade ha monopol på....). Växelströmmens farlighet "bevisades" genom att det användes i elektriska stolen för att avrätta folk (stolen skall ha varit konstruerad av anställda till Edison). Enligt myten så avlivade han ett stort antal djur inför den samlade presskåren bara för att bevisa hur farlig växelström var, rekordet skall ha varit en elefant. :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Der bevisar att det finns en klar skillnad mellan uppfinnare och entreprenörer. Många kommer på väldigt intressanta lösningar och produkter men lyckas aldrig ta dem till marknaden trots att de kanske slösar en massa pengar och tid på att patentskydda dem. Entreprenören tjänar pengar på sina (eller andras) uppfinningar.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var poängen med tråden?

 

Poäng får man om man talar om vad den som uppfann glödlampan heter. Jag har ingen aning!

 

Hör inte till tråden men:

Där är ju historien utspädd med exempel. Hade jag och många andra med mig tagit patent på mitt sätt att komprimera textmassor på 80-talet hade ngn av oss varit väldigt rika idag.

 

Bör inte komprimeringstekniken har spelat ut sin roll snart. Finns det något behov av komprimering när storleken på lagringsmedia skenar iväg ?

[inlägget ändrat 2006-10-03 15:37:15 av Qba]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 90 minuters film tar upp till 6,5GByte (DVD och om den snittar 9,5Mbit/s) eller runt 1GByte med hyffsad kvalitet (Xvid).

 

Samma DVD "uppkomprimerad" tar runt 167GByte (720*576*3*25*60*90) (90 minuter).

 

Om du har en textmassa komprimerad till storleken av 1 dvdskiva (gzip) kan den ta upp 1000 dvdskivor okomprimerad.

 

Finns det behov av komprimering?

 

Den dagen lagringsutrymme blir oändligt snabbt, har oändlig kapacitet och är gratis, ja då kanske komprimering har spelat ut sin roll :)

 

[inlägget ändrat 2006-10-03 16:15:27 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör inte komprimeringstekniken har spelat ut sin roll snart. Finns det något behov av komprimering när storleken på lagringsmedia skenar iväg ?

Tja, jag bara jiddrade lite för mig själv igår =) Men som lizardKng säger så handlar det ju inte främst om utrymme utan om åtkomsttider från lagringsmediat, som under lång tid framöver kommer vara flaskhalsen i alla system. Dock är ju solid-state-lagring "virtuellt implementerat" (i brist på bättre beskrivning) i större lagringssystem, men än finns inga "riktiga" solid-state-media för större lagringsmängder vad jag vet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Anjuna Moon & lizardKng för att ni tar er tid att svara en okunnig person. Jag har inte tänkt på komprimerad data i annat fall än de man förut behövde zippa. Sedan något år tillbaka zippar jag ingenting. Utrymmet är inte problemet. Tänkte inte på att DVD mm är komprimerat.

 

Textexemplet förstår jag dock inte och du behöver inte ta dig tid att svara heller, om du inte vill.

 

Hur kan en texmassa komprimmeras 1000 ggr ?

 

Ett tecke = 1 byte, bortsett filsystemet borde väl inte en vanlig text kunna komprimeras 1000 ggr ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhh, vilken tabbe, jag var dels lite väl snäll med gzip, dels läste jag fel.

 

Nä, ren text går väl ner till 1/5 av ursprunglig storlek eller nåt sånt.

 

*rodnar*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edison hade faktiskt rätt! Växelström är farligare än likström, och betydligt mindre effektivt. Idag räknas likström som det mest effektiva att köra genom en ledning, eftersom likströmmen "ligger på topp" hela tiden, medan växelström/växelspänning bara utnyttjar en del av möjlig kapacitet. Att växelströmmen ändå "vann" formatkriget för dryga 100 år sedan, var för att växelström kan transformeras ner/upp med "1800-talsmetoder".

 

Dagens långväga starkströmskablar är likspänning. (Polenkabeln etc.)

Nuförtiden kan man utnyttja likspänningen bättre ("transformera den"). Med halvledare etc. Enda sättet på 1800-talet att få ner likspänningen var antingen att ha en resistor i serie (med effektförluster) eller seriekoppla flera laster av samma typ. Inget var så bra dåförtiden som växelström.

 

-Skulle elnätet byggts idag, hade man alla gånger valt likström.

(Blir "inga" magnetfält heller av likström på samma sätt som det blir av växelström.)

 

Edison hade rätt, men han var före sin tid. Som alla stora innovatörer..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komprimering blir ju ännu viktigare med HDTV: Komprimerad HDTV (MPEG4) tar ungefär samma plats som vanlig TV i MPEG2.

 

Så visst har komprimering en framtid!

 

Som skrivspråk är ju arabiska och hebreiska "antika" exempel på "datakomprimering": Skriftspråken saknar vokaler. Borde faktiskt funka hyfsat bra på svenska också:

 

"Brd fktskt fnk br p svnsk cks". (Läsaren behöver nog lite övning innan..)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, ren text går väl ner till 1/5 av ursprunglig storlek eller nåt sånt.

 

-Tja, skulle vi strunta i vokalerna i vanligt skriftspråk, skulle man ju bara genom "komprimeringen inne i vår skalle" kunna minska storleken på texten med cirka hälften... (Utan datorer). Samt skriva snabbare.

 

Fast breven blir ju hälften så stora, dvs. nästan hälften så tunga, så portot skulle behöva höjas? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt sparka liv i algoritmerna och stämma av dem mot dagens komprimeringsprogram? Assembler från 1984, förresten. På vad snurrade den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komprimering blir ju ännu viktigare med HDTV: Komprimerad HDTV (MPEG4) tar ungefär samma plats som vanlig TV i MPEG2.

 

Hur blir det med klockan i HDTV. Går den exakt eller. Det tar ju ett par sekunder att avkoda signalen precis som på digital-tv ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå börjar bli lite morbida, lite detaljer om det som MH2 kom med:

Brown and his assistant Doctor Fred Peterson began designing an electric chair for Edison, publicly experimenting with DC voltage to show that it left the poor lab animals tortured but not dead, then testing AC voltage to demonstrate how AC killed swiftly.

 

Hämtat härifrån: http://inventors.about.com/od/hstartinventions/a/Electric_Chair.htm

 

Ett av djuren han demade på var Topsy! http://www.roadsideamerica.com/pet/topsy.html

...och det är ingen knähund vi talar om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edison hade rätt, men han var före sin tid. Som alla stora innovatörer..

Tänkte inte på det :-)

Oviktig detalj, dom höjde spänninge fram till "sista transformator" här i byn. Det skall minska förlusterna med någon löjligt liten procent. Men jädrans vad pengar det blev sammanlagt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Assembler från 1984, förresten. På vad snurrade den?

På en C64 förstås. Zippandet på den tiden handlade om att krympa ord för att göra äventyrsspel =) Det började med enkla saker som att multiplicera varje bokasts ascii-kod med respektive (i ordningen) primtal och summera skiten. Allt för att göra tolken så bred som möjligt.

Det fungerade ganska bra (och det var det jag menade med Melbourne, för det var så de gjorde). Det kallas idag för checksum., men var ett bra sätt att göra skrivna ord unika och snabbt identifierbara

 

När de första scrollande spelen kom till C64 så jobbade de med en ganska typisk mappningsmetod som jag inte orkar förklara nu men som jag gissar att ni som forfarande orkar läsa detta är bekanta med.

Under samma era så ville förstås jag också göra samma sak, bli rik och yada yada, men insåg att det var mkt roligare att utveckla tekniken bakom allt.

Min lilla grej då var att alla "kartor" låg komprimerade i mitt egna lilla format och att de packades upp precis innan de behövde komma så nära skärmen att de visades, som en pre-pre-buffer.

 

Nog saknar man den tiden när man såg ett högre, fantasieggande mål med sin kreativitet än ...tja vad ska man med den till när man är vuxen?

 

Vad hände med de där gamla drömmarna om att slänga på sig Stålmannens cape, bli rik på sin dator, bli bäst på fotboll och samtidigt få ha sex med sin lärarinna =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt sparka liv i algoritmerna o

Kan ju nämna att på den tiden (som du väl vet =) var datan som behövde komprimeras inte lika komplicerad som idag. Främst textmassa och i vissa falla (när det gällde grafik) koordinatdito som även den var extremt komprimeringsvänlig (anyone say Scott Adams?=)

 

EDIT: Var det ingen som fick tag på Taylor Basic =) Det var mitt svar på Simons Basic, som inte bara hade bättre grafikfunktioner, men rejält bättre muskfunktioner, som Reverb, Wowows och andra coola effekter. Simon sucked, mitt basic ruled!

[inlägget ändrat 2006-10-04 00:08:54 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en C64 förstås.

 

Appropå aktiespararnas reklam... "Spenderade du 5.995:- på en C64 1983? Idag hade det vuxit till 125.000:-" (ungefär)

 

Hmmm, för mig växte den investeringen till en oerhört stor hobby, en akademisk utbildning, ett välbetalt yrke.

 

Vad menar de, är 125.000:- på banken bättre?

 

Jag tror de missat poängen med en dator :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag för min del blev rätt less på alla dessa Basic.

 

Det enda jag pysslade med var GEOS (med dess REU förstås!) och FORTH (i en cartridge).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...