Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasigt integrerat nätverkskort


Brandklipparen

Rekommendera Poster

Brandklipparen

Hej!

 

Åskvädret senast slog av allt att döma ut mitt på moderkortet intergrerade nätverkskort. Kan detta klaras genom att köpa ett separat nätverkskort? Att skaffa ett nytt moderkort verkar väl dyrt...

 

Finns det problem med installationen av ett separat? Kör XP Home, SP2, moderkort ASUS PTGDI-LA med integrerat LAN.

 

Tacksam för hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under förutsättning att ditt moderkort inte gått sönder på andra sätt (det kan det ha gjort av åskan..) så ska det gå bra att sätta i ett nytt nätverkskort. Billiga och bra kostar från 70 spänn och uppåt..

 

Men är du säker på att det är något som är sönder? -Funkar modemet?

Har du testat "reparera nätverksanslutning" i windows?

 

Lycka till! (det behöver du..)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Allt övrigt tycks funka på kortet. Modemet pajade också men det har jag ersatt och testat med en annan dator, allt OK. Jag får ett meddelande att en nätverkskabel inte är ansluten när jag startar upp.

 

Kostnaden för ett nätverkskort är ju överkomlig. Funderar dock om det kan bli strul vid installationen eftersom det redan finns den funktionen på moderkortet. Vad säger du? Är ett nytt närverkskort på något sätt moderkortsberoende?

 

Tack för ett snabbt svar Virtuosen2! Tyvärr måste jag cykla iväg till min dotter för att komma åt Internet. Motion är dock aldrig fel - behöver förmodligen det lika mycket som din lycka till-önskan. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostnaden för ett nätverkskort är ju överkomlig. Funderar dock om det kan bli strul vid installationen eftersom det redan finns den funktionen på moderkortet.

Det brukar finnas en inställning i BIOS där man kan inaktivera funktioner som är inbyggda på moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Tack för svaren. Ska försöka få det att funka. Återkommer oavsett vad som händer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Tack, vännerna på eforum!

 

Det blev inte några problem alls med att köra igång ett separat nätverkskort. XP fixade installation utan handpåläggning. Virtuosen2s lycka till hjälpte alltså. Hur det går med motionen återstår att se.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...