Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är jag lönsam?


.sun

Rekommendera Poster

Har hamnat i diskussion med min chef om hur det går rent ekonomiskt för mig och företaget. Tydligen ser det lite dåligt ut i bokföringen, trots hög orderingång.

 

Jag är inte särskilt hemma i företagsekonomins värld, så det jag har haft att gå på är vad jag fakturerar för, kontra vad jag kostar företaget i lön. Och då ser det bra ut. Har hört att man kan schablonberäkna en anställds sammanlagda kostnader genom att ta bruttolönen multiplicerat med 1,4 ska täcka lön, arbetsgivaravgifter och övriga utlägg som jag "är orsak till". Även då ser det bra ut.

 

Men min chef tycker att jag borde ha målsättningen 1 000 000 kr netto om året. Med det kravet skulle jag behöva fakturera kund 62% av min totala arbetstid, och det är jag långt ifrån idag.

 

Är en faktureringsgrad på 62% rimlig för någon som i princip bara sitter och skapar webbplatser dagarna i ända? Jag har i princip inga resekostnader, och kräver inte inköp av dyr hårdvara eller mjukvara varje månad.

 

Förstår att kraven på lönsamhet varierar från bransch till bransch, men finns det nån som kan ge mig ett hum om vad som borde förväntas av mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetsgivaravgiften ligger på 32,28% av lönen, sedan ska du väl tjäna in din semesterlön också och det gör väl ca 10% till, så bara så långt räcker inte 40% till. Därtill kommer kostnader för dator med program, underhåll/support av detta, hyreskostnader, telefon, allmänna tjänster i företaget som postgång, reception, konferenser, vidareutbildning mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till största delen ja. Och ska jag vara helt ärlig har jag haft lite svårigheter med att sätta rätt pris på en del projekt. I år har jag haft två större projekt som jag totalt felberäknade, och som därför tog osedvanligt lång tid att få i hamn. Så det har ju drivit ned resultatet en del.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, finns det någon bättre schablonberäkning att ta till då, som inte innebär att jag måste gå igenom företagets räkningar för att se hur mycket jag "kostar" i material och lokalhyra etc?

 

Kan dessutom tillägga att företaget inte köper support på några produkter, vi är själva tillräckligt kunniga inom både hårdvara och mjukvara. Reception finns inte, konferenser åker vi inte på, och utbildning har jag bara gått på en gång de senaste fem åren.

 

Däremot har vi stora lokaler, eftersom de bl a rymmer en fotostudio (inte en sån där man får in en hel bil, men några kvadrat är den allt på).

 

Så jag har inga stora kostnader för min del av verksamheten. Däremot finns det andra som både reser mycket, och använder dyr utrustning. Så jag vill eg försöka bilda mig en uppfattning om vad just jag kostar, för jag känner det lite orättvist att jag ska behöva ta ansvar för ekonomiska utlägg som andra gör.

 

[inlägget ändrat 2006-10-02 11:41:23 av .sun]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I år har jag haft två större projekt som jag totalt felberäknade, och som därför tog osedvanligt lång tid att få i hamn.

Känner igen det där, det är inte alltid helt lätt. Vanligt är ju att kunden från början inte alls vet vad de vill ha och att de initiala önskemålen förändras under projektets gång och därmed förutsättningarna för tidsåtgången. Därför är det viktigt att i offerten väldigt tydligt beskriva vad som täcks av denna och att alla förändringar kräver tilläggsofferter och även kan komma att påverka kostnaden för redan offerterade delar.

 

62% beläggning året runt låter rätt högt. Vissa perioder är ju ofta ur konsultens synvinkel rätt döda, såsom under industrisemestern eller under årsbokslutsperioden. Men med en effektiv försäljningsavdelning bör det väl gå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till någon siffra på det sättet, men vi brukar räkna med 1 miljon om året precis som din chef. I varje fall om du har längre uppdrag (månad) så tycker jag att det inte det låter orimligt att man jobbar två tredjedelar av sin arbetstid mot kund.

 

Har du hört med dina arbetskamrater hur de ligger till? Ni kan inte börja med någon sorts gruppdiskussion för att förbättra beräkningen av priser? Då sprids ju kunskaperna bättre inom företaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt att du får acceptera chefens förslag. Det får man helt enkelt acceptera som anställd :-(

 

Schabloner är svårt. Förutom din egen lön skall du bidra med pengar till vissa gemensamma kostnader (hyra osv). Sen skall "du" plocka in pengar för att täcka kapitalkostnader. Dvs banklån eller ägarnas vinst. Sen har vi inskolningen av ny personal, fonder för dåliga tider osv.

 

Dessutom skall "du" dra in lön till den personal som inte fakturerar (typ städ, sekreterare, ekonomi/bokföring, chefen och andra människor som skall serva de som jobbar "på golvet"). När man tänker efter så brukar det finnas en jädrans massa folk som är helt nödvändiga men som inte "drar in" några kulor till företaget och I slutändan blir det väldigt svårt att räkna schabloner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kan man säga 1 mille så där rakt av? Det måste väl finnas någon koppling till företagets omkostnader, vilken timpeng som är realistisk att ta ut av kund etc?

 

Säg att jag har en timpeng på 500 kr, vilket inte är helt ovanligt bland mindre företag inom IT-branschen. Då måste jag fakturera 2 000 timmar om året, alltså mer än vad som eg finns tillgängligt (40 timmar i veckan i 50 veckor, blir inte mycket semester där inte).

 

Jobbar jag däremot på Fina Byrån, så kanske timpengen är 1200 kr, och då räcker det med att fakturera ca 830 timmar, alltså lite drygt 40% av arbetstiden.

 

På Fina Byrån är det säkert dyra lokaler och en massa kringkostnader som tvingar fram ett högre timpris och omsättningskrav. Men på det lilla företaget, som kanske har en blygsam hyra för sitt kontor utanför city, och inga stora kostnader i övrigt, skulle det bli väldigt mycket vinst om faktureringen låg på 1 mille per anställd.

 

Så hur kan man säga 1 miljon per anställd, utan att ha koll vad den anställde faktiskt kostar i drift?

 

Har dessutom inga arbetskollegor att diskutera med - företaget består av tre delägare och två anställda, varav den ena fortf gör sitt exjobb. Och ingen av delägarna lever idag själva upp till 1 miljon i nettointäkter...

[inlägget ändrat 2006-10-02 12:35:57 av .sun]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss, ett litet datakonsultbolag (dock ej webb-utveckling utan normalt långa projekt gällande teknisk programmering) så är siffran ungefärligt framräknad utifrån de löner vi vill ha ut och de kostnader och liknande vi har (vill ha). Vid sämre tider när vi drar in mindre så får vi i första hand knapra på våra buffertar och därefter sänka våra löner och kostnader.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men 1 mille är inte realistiskt - det skulle i dagsläget innebära att jag antingen dubblerar timpriset, eller jobbar dubbelt så fort, för att nå upp till detta krav. Och när ingen annan på företaget lever upp till denna målsättning så har jag ingen större motivation att själv öka produktiviteten så drastiskt.

 

Och måste man inte sätta kravet i relation till situationen? På detta företag finns ingen personal som inte fakturerar - t o m VD är själv producent gentemot kund (vi är bara fem st). Det finns ingen receptionist/sekreterare och det enda vi blir servade med är att vi köper in hjälp med bokföringen några timmar i månaden.

 

Allt sånt måste väl tas med i beräkningarna innan man säger "du ska fakturera 1 miljon om året, annars är du inte tillräckligt produktiv"? Lika lite som jag kan schablonberäkna mina kostnader, kan väl chefen schablonberäkna min lönsamhet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...