Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobilen som fjärrkontroll


Rally06

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag letar efter ett program som gör att man kan använda mobiltelefonen som fjärrkontroll och via Bluetooth fjärrstyra applikationer (t.ex. Powerpoint) i datorn. Några tips?

 

Mobil: SE V600i (Java-program borde fungera)

Operativ: Windows 2000

 

Det får gärna vara ett gratisprogram :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Meny->Underhållning->Fjärrstyrning" (iaf under K600, som är en motsvarande obrandad telefon)

 

Finns inbyggt i många SE Bluetooth telefonern, nu känner jag dock inte till V600 för det är väl en Vodafone/Telenor barandning på den(?).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer, V600i är en Vodafone-brandad mobil.

 

Hittade den inte där men väl under Hjälpredor->Fjärrstyrning. Där kan man välja mellan Presenter, MediaPlayer och Desktop. Står inget om dem i manualen så jag får testa lite.

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis rotat i detta och hittade då en applikation på Sony Ericssons hemsida där man kan ställa in vilka knapptryckningar på mobilen som skall motsvara valda tangentbordsknappar på datorn. Kanonsmidigt att sköta Winamp från köket på detta sätt med min K510i... ;)

 

http://developer.sonyericsson.com/getDocument.do?docId=71477

 

När man är klar skickar man filen ("filnamn.HID") till sin telefon. Den hamnar under menyn för "Fjärrstyrning".

 

Innan telefonen kan användas för styrning så måste man se till att Bluetooth-adaptern på datorn har stödet för mus och keyboard (HID) installerat.

 

 

 

Det finns också en applikation som heter Salling Clicker:

 

http://www.sonyericsson.com/fun/wxhtml/promotion1/promotiondetail1?campid=5591&cc=SE&lc=sv&type=software

 

men den kostar lite pengar. Har inte testat den själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att göra en egen "tagentbordslayout" till mobilen och det fungerade perfekt. Tack för tipset! Oj, vad imponerade mina kollegor kommer att bli nu. :)

 

/Mest hightech och nördigst på företaget :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det fungerade! Jag har testat att göra en egen skärmbild för mobilen som är anpassad till de mest användbara funktionerna (för mig..) i Winamp. Se bifogad bild.

 

En sak som jag inte kom runt var att default-beteendet, dvs att "selection keys" och joysticken på mobilen fungerar som en mus, inte försvann även om man satt dessa fält som blanka i programmet Bluetooth Remote Control. Jag löste det iofs genom att lägga in ett par "ofarliga" extrakommandon som jag inte använder i Winamp på dessa knappar. Eftersom jag normalt kör min "mediadator" utan skärm så vill jag inte att man skall hamna i situationer där Winamp plötsligt slutar vara det aktiva programmet och fjärrkontrollen då tappar kontakten.

 

Det är helt klart rätt hög nördfaktor att sitta och kontrollera datorn med mobilen... Men coolt och rätt användbart trots allt! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också göra en egen bild men har inte hunnit än. Din bifogade bild kunde jag tyvärr inte hitta (glömde du lägga in den?).

 

Tyvärr visade det sig att min arbetsgivare inte tillåter användning av Bluetooth på företagets datorer pga säkerhetsrisken. Jag får helt enkelt använda det hemma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sket sig med bildinläggningen... Av någon anledning så laddades bilden upp till min profilbild istället för till inlägget!? Jag kryssade i rutan "Jag vill bifoga en bild" och skapade inlägget. Skumt?

 

Nåja... här kommer en länk istället till hur min Sony-Ericsson K510i ser ut med "Winamp-interface"... ;)

 

http://hem.bredband.net/grapi/images/k510ihid.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fräckt! Men vart ska man lägga HID-filen på mobilen? La den i "annat"-mappen men mobilen kände inte igen den o det enda ja kunde göra med den var att skicka vidare filen.. La över den med bluetoothen... Ska man använda nåt annat program för att mer "skicka" den till mobilen..?

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------

Jag löste det!

Jag använde SendFile2 för att skicka filen så kunde mobilen ta hand omd en på rätt sätt! :)

 

Så nu kan styra winamp :thumbsup:

Men vill kunna låsa datorn men ändå kunna styra winamp. Vilket inte går just nu... Någon som löst det? För jag vill ju kunna låsa datorn så inget byter låt o håller på... Bara jag har en fjärrkontroll i fick/handen :)

[inlägget ändrat 2006-10-06 00:36:55 av KungSooLo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...