Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skattejämnking... kan jag göra det?


Tophe

Rekommendera Poster

Jag har riktigt dålig koll på det ekonomiska systemet här i vårt land. Förmodligen lusar staten mig på onödigt mycket pengar eftersom jag inte orkar sätta mig in i hur det funkar att deklarera och liknande.

 

Men härom dagen slog det mig att när min pappa var över öronen skuldsatt (huset...) så fick han jämka bort ca 1200:- på skatten varje månad.

 

Jag har ganska taskig lön (18900:- efter 4 års utbildning och två lönehöjningar. Gymnasielärare, men i musik så jag får flera tusen mindre än alla andra) och ett studielån som ligger på 1200:- i månaden.

 

Kan jag skattejämka på något sätt? Och på så sätt få lite extra över?

Eller skulle det sluta med att jag får en räkning på 10000:- i början av semestern från farbror skatteverket?

 

Några andra tips på hur jag kan spara pengar genom att lära mig systemet? Och nu skackar jag verkligen inte att fuska på nåt sätt, utan att använda de knep och knåp som finns gömda i all byråkrati.

 

Ytterst tacksam för tips. Med en liten unge på 8 månader, två musiklärarlöner, 6400:- i hyra och 2400:- till CSN varje månad så vill man gärna hitta de där vägarna man missar.

 

[inlägget ändrat 2006-10-01 23:17:35 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räntan på CSN-skulden är inte avdragsgill och du säger inte om du har andra skulder att göra ränteavdrag för så jag vet inte riktigt vad du skulle jämka. Flera arbetsgivare verkar du dock ha, så där kan det kanske finnas anledning till jämkning.

 

Jämkning är heller inte alltid så kul då du riskerar restskatt (fast även återbäring förstås) beroende på hur ränteläget och därmed dina skuldräntor förändras under året. Fast är man ajour med förändringarna så är det ju bara att jämka om när räntan höjs.

 

[inlägget ändrat 2006-10-01 23:26:59 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. tack för svaret.

 

Läste just på CSN att det var som du sa.

 

Jag har för övrigt bara en arbetsgivare. Jag syftade på min frus lön när jag skrev 2 musiklärarlöner. Hon är också musiklärare.

 

Ja, här gäller det väl att hitta andra sätt att spara pengar. Det blir kärvt när den ena har föräldrapenning.

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, här gäller det väl att hitta andra sätt att spara pengar

Ja barn kan ju bli dyra i drift. Sälj dyra barnvagnar, barnstolar, barnkläder o dyl. och bygg/sy dessa själv är ju ett bra tips.

 

Privatlektioner inom resp. musikområde någon kväll i veckan kanske?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har precis börjat närma oss när vi faktiskt kan sälja av en del bebisprylar. Vet inte varför, men vi har inte trott att det går att sälja så mycket grejer. Trots att vi själva köpt alla större grejer på blocket. Vi får väl börja annonsa loss.

 

Första vaggan byggde jag själv :)

Det var en härlig känsla att lägga dotter i den första natten hemma.

Min fru syr en massa kläder med. Det är ju kul! Ser fram emot första riktiga sängen. Problemet är väl att virket kommer kosta mer än vad det kostar att köpa en säng på IKEA.

 

Tyvärr är det helt uteslutet med privatlektioner. En 100% musiklärartjänst suger märgen ur en, även om det är ruggigt kul. All energi som eventuellt finns kvar efter en dag på jobbet måste odelat få gå till famlijen.

 

Vi försöker bli bättre och smartare konsumenter just nu. Handla billigare, mindre och mer sällan. Antar att det finns en hel del pengar att spara inom alla de tjänsteföretag man är kund hos. El, telefon, internet och sånt.

 

Kom gärna med fler tips! Känner att jag är ovanligt mycket på krigsstigen mot vår dåliga ekonomi just ikväll :)

[inlägget ändrat 2006-10-01 23:53:22 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att virket kommer kosta mer än vad det kostar att köpa en säng på IKEA.

Jo, IKEA är ju hyfsat billiga iofs. Men sådant som barnvagnar verkar ju kunna gå loss på hur mkt som helst.

 

Kanske säga upp telefonabbonemanget och gå över till IP-telefoni (fast ni kanske har ADSL så då kan ni ju inte säga upp telen)

 

Jag antar att ni har förstahandskontrakt eftersom du inte nämnde fler lån. Har man bostadsrätt kan man alltid göra en omvärdering av lägenheten och därmed försöka minska topplånet (eller t.o.m helt föra över det till bottenlånet)

 

För en större familj kan det vara lönsamt att handla på stormarknader som Martin Olsson el dyl.

 

Lämpligt kan väl vara att föra diarie över samtliga rörliga utgifter under en månad eller två. Då kan man nog hitta lite trender över vad som drar mest och se om det finns alternativ. Drycker lägger man t.ex ofta lite väl mkt pengar på i form av saft, juice och läsk. Vatten är godare än man tror. Kaffe är rejält dyrt och onödigt, det är ju en drog =)

 

Baka bröd - billigt, gott och stimulerande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...