Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hot & Heavy


Einar Zettergren

Rekommendera Poster

His Divine Shadow

Hm... detdär var ju inget riktigt nytt.

Är det något gömt budskap i artiklen?

Kanske ett virus som laddas ner i ens hjärna?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

Förlåt, jag glömde att PC-användare är ett härdat släkte beträffande jättestora CPU-fodral med enorma kylflänsar och rejäla kraftaggregat. Men jag tyckte det var pinsamt dåligt.

 

Rent funktionellt är det säkert en jättebra CPU. Men nog borde Intel kunna göra smidigare prylar än så...? (Frågan är om Itanium blir lika klumpig, här borde man ju haft chansen att rensa litet och börja om från början.)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Förlåt, jag glömde att PC-användare är ett härdat släkte beträffande jättestora CPU-fodral med enorma kylflänsar och rejäla kraftaggregat. Men jag tyckte det var pinsamt dåligt."

 

Ja det är nog dåligt att den är så stor men jag menade detta var 'old news'...

 

"Rent funktionellt är det säkert en jättebra CPU. Men nog borde Intel kunna göra smidigare prylar än så...? (Frågan är om Itanium blir lika klumpig, här borde man ju haft chansen att rensa litet och börja om från början.)"

 

Säkert är den bra men Itanium, klumpig, tror jag inte, orsaken till at P4:an är såhär är pga x86 som dom snabbar upp med RAW POWER och mera och mera av allt, den blir som en Plymouth Fury 63:a med 440 Big Block :)

Men Itanium byggs på EPIC, en arkitektur som är överlägsen och smidigare än tillochmed RISC, den blir nog mindre och ström snålare...

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-09-06 11:52:17 av His Divine Shadow]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Ja du Einar, inte för att jag vill verka petig men vad är poängen? Du skulle föredra att den var lika liten som en knappnål?

 

 

[inlägget ändrat 2000-09-06 12:08:38 av Dobroslaw Krawczynski]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

"Men Itanium byggs på EPIC, en arkitektur som är överlägsen och smidigare än tillochmed RISC, den blir nog mindre och ström snålare..."

 

Jo det får vi hoppas, nu höjer man elskatten här i Sverige oxå (annat är det i Finland, det lär diskuteras ett tredje kärnkraftverk i Olkiluoto - det är riktiga tag det). Fortsätter trenden (elskatt, CPU-strömförbrukning) så lär man bli tvungen att analysera om produktivitetshöjningen vid datoruppgradering är högre än kostnaden för den ökade elförbrukningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

"Ja du Einar, inte för att jag vill verka petig men vad är poängen? Du skulle föredra att den var lika liten som en knappnål?"

 

Trist trend att Intel-CPU tar mer och mer plats och drar mer och mer effekt. Med sina resurser borde Intel kunna göra bättre. Även om Motorola ligger efter i råprestanda så ligger de först i prestanda/effektenhet. Så är ju fokus inbyggda system också (sedan får ju die-hard Mac-are tro vad de vill).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar,

 

"Förlåt, jag glömde att PC-användare är ett härdat släkte beträffande jättestora CPU-fodral med enorma kylflänsar och rejäla kraftaggregat. "

 

Allting inbakat under huven på vår PC, javisst - inget vi lider av, mer metall för pengarna.

 

Din poäng ?

 

"Men nog borde Intel kunna göra smidigare prylar än så...? "

 

Har du redan glömt vad du påstod för ett tag sedan - varför skulle vi PC användare ägna en 1/100 tanke åt hur estetisk "smidigt" någonting är som ändå sitter under skalet på vår maskin ?

 

"Frågan är om Itanium blir lika klumpig"

 

Hoppades det men det verkar som om arkitekturen inte anammar *bigger is better* - får väl montera dit en industrifläkt själv för att känna *kraften*

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Trist trend att Intel-CPU tar mer och mer plats och drar mer och mer effekt. Med sina resurser borde Intel kunna göra bättre."

 

Det har dom och det gör dom, EPIC.

Dom mjölkar bara ut det sista dom kan ur x86:an innan EPIC tar över...

 

"Även om Motorola ligger efter i råprestanda så ligger de först i prestanda/effektenhet. Så är ju fokus inbyggda system också (sedan får ju die-hard Mac-are tro vad de vill)."

 

Nej, jag skulle tro Alphan är före dem eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

Whistler,

 

"Allting inbakat under huven på vår PC, javisst - inget vi lider av, mer metall för pengarna.

 

Din poäng ?"

 

Att underlägsen arkitektur mer än väl kan kompenseras av överlägset tillverkningsprocesskunnande (ett tag till i alla fall). Att Intel borde fixat arkitekturen för länge sedan (jag minns att Merced/Itanium var gammal i diskussionen redan 1996).

 

Att du som enskild användare skiter i det, så länge det funkar och så länge du slipper att trefasmata burken, är ju en helt annan femma. Och värmeproduktionen, ja det är väl bara ett plus uppe i Norrland?

 

""Frågan är om Itanium blir lika klumpig"

 

Hoppades det men det verkar som om arkitekturen inte anammar *bigger is better* - får väl montera dit en industrifläkt själv för att känna *kraften*"

 

:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar,

 

"Att du som enskild användare skiter i det, så länge det funkar och så länge du slipper att trefasmata burken, är ju en helt annan femma. Och värmeproduktionen, ja det är väl bara ett plus uppe i Norrland?"

 

Så sant - behövs en 3-faskoppling så åker man bara till grannkommunen och hakar upp mot ett vattenkraftverk. Vi norrlänningar anammar *bigger is better* av "naturliga" skäl - fan vad lame jag är idag, mer än vanligt vill säga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Ehh, Intel gör ju processorer för datorer, Moto gört chips för växlar, telefoner och dylik apparatur. Det viktiga för de är att hålla det billigt och litet. Intel har inte samma fokus.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Pentium kom -93 så drog den massor av ström, blev kokhet m.m.

Det här är typiska barnsjukdomar när Intel lanserar en ny processor, är ganska säker på att de kommer att fixa P4:ans strömförbrukning ganska snabbt.

Det är heller inget som är begränsat till Intel, även AMD såväl som Motorola brukar ha så jäkla bråttom att lansera nya processorer att första serierna brukar vara kassa.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...