Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Film från DV-kamera till DVD


LKm

Rekommendera Poster

Har för första gången provat att föra över film från DV-band till DVD. Slutresultatet är jag inte alls nöjd med. Skakningar förstärks, rörliga saker får "eftersläpning".

 

Har fört över filmen från DV-kameran via firewire utan komprimering (DV-AVI format). Vidare har jag redigerat filmen med Moviemaker och sparat den i AVI-format. Sedan har jag med programmet Roxio MyDVD Premier 8 bränt filmen på DVD.

 

Finns det någon som är "gammal i gården" och har erfarenhet av detta. Kanske måste jag skaffa annan programvara (även om det kostar) som klarar av detta utan märkbar försämring av bildkvalitén.

 

/LKm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kopplar in kameran direkt till TV:n, hur ser det ut då?

 

När du sen kollar på din DVD i en vanlig DVD-spelare kopplad till samma TV, är det då du upplever "förstärkta skakningar och eftersläpningar"?

 

När dyker problemen upp?

 

På DV-AVI-filen?

 

På AVI-filen som MovieMaker skapar?

 

När du tittar på DVD:n i datorn?

 

När du tittar på DVD:n i en vanlig dvdspelare kopplad till en TV?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Då jag har kameran kopplad till TV:n ser allt OK ut.

 

Efter överföring till datorn så har Moviemaker delat upp filmen i klipp. Dessa klipp motsvaras av mina "tagningar". Tittar jag i datorn på dessa klipp tycker jag bildkvalitén är helt OK.

 

Bygger sedan min film på "storybordet" i Moviemaker genom att använda mig av mina klipp plus att jag lagt till några effekter som texter och videoövergångar.

 

Har här noterat, att tittar jag på klippen som är utlagda på storybordet så är bildkvalitén inte mycket men något sämre än om jag tittar på exakt samma klipp från klippsamlingen. Konstigt, kanske tillfälligt.

 

Har sedan sparat filmen som AVI-format och brännt en DVD.

 

Har tittat på den färdigredigerade filmen (AVI-filmen) med windows media player. Tycker att kvalitén är OK.

 

Har inte tittat på den färdiga DVD:n i datorn då jag inte har program som kan läsa den. Filmen brändes på en DVD-R.

 

Det är när jag spelar DVD:n kopplad till TV:n som jag ser den stora försämringen av bildkvalitén.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Det brukar kunna bli så om "field order" har blivit omkastad.

 

Bilden på en vanlig TV byggs upp så att man ritar alla udda linjer först sedan alla jämna linjer. Dessa skiljer sig åt med 1/50 sekund. Om man gör en film där ordningen är omkastad kommer det att se bra ut när saker och ting är relativt stilla men "hoppa omkring" när saker rör på sig.

 

Har sedan sparat filmen som AVI-format och brännt en DVD.

 

AVI-format kann innebära en massa olika saker och jag kan tyvärr inte speciellt mycket om MovieMaker. Vilka valmöjligheter har man? Helst ska det förstås vara DV-AVI hela tiden men jag tror inte att MovieMaker klarar av det.

 

Du råkar inte ha en kopia av Nero installerad?

 

Om du har Nero 6 kan du testa Nero Vision Express, om du har Nero 7 kan du testa Nero Vision - som alternativ till Roxio MyDVD Premier 8.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har legat lite lågt ett tag....

 

Har inget av Nero-programmen du beskriver.

 

Men har precis testat att med hjälp av TMPGEnc 4.0 Express att konvertera min färdigredigerade film till MPEG-format och sedan bränt en DVD-skiva med TMPGEnc DVD Author 2.0. Körde sedan den färdiga DVD:n i DVD spelaren mot TV:n.

 

Resultatet är mycket bra. Nästan lika bra som när jag har min DV-kamera direktkopplad mot TV:n. Mitt problem verkar löst, skönt.

 

Tack i alla fall för att du försökte hjälpa mig.

Vill passa på och säga att jag sparade min färdiga film i Moviemaker som DV-AVI. Var lite slö och utelämnade DV (trodde inte det hade någon betydelse). Så Moviemaker klara detta med andra ord.

 

/LKm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig och bra att du beskrev hur!!!

 

Man kan ju undra varför Roxio-programmet gav sånt lustigt resultat...

 

Det finns ju massvis med program liknande tmpgenc i alla möjliga prisklasser. Jag har inte använt tmpgenc på väldigt lång tid men det är ju kul att höra att det funkar bra, det är väl inte så hemskt dyrt? Bra och billigt är ju alltid en bra kombination.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...