Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

associera filer


kopparn

Rekommendera Poster

Hej har problem med att associera en kartmapp som jag laddat till hd från skivan som följde med gps:n. Det går inte att öppna den. Mappen är på 256mb och har filnamnet map, hur ska jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på den och välj "öppna med...". Leta sen reda på rätt program.

 

Ehh, det kanske var till HD:n i GPS:en du menade?

;)

[inlägget ändrat 2006-10-01 20:11:37 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är Hd på datorn. Det är just det som är problemet att jag inte kan hitta nåt pr att öppna map-filerna med. Vad ska det vara för program

Såg i handboken nåt om Active sync kan det vara det, o hur får man tag i det? Finns det på cd:n som följde med tro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att egentligen vetanåt men en gissning är ju att om det följer med några program så kan ju ett av dom vara till för det du vill göra. Men egentligen kanske jag skulle hålla tyst, jag har ju ingen GPS själv :)

 

Ett annat sätt är ju att kolla på filket filnamnstillägg filerna har och söka t ex på Google efter den, det brukar poppa upp en massa alternativ då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har installerat active sync nu på hd, och jag har startat om datorn o prövat att öppna med olika filer i det programmet men det går inte, kanske man måste ha enheten ansluten oxå till datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du kan öppna .map-filer annat än i din GPS eller i det prog som skapade filen i fråga åt din GPS. Gå till tillverkarens hemsida och se om du hittar något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du berättar vad det är för GPS du har så kanske någon med en likadan kan hjälpa dig.

Det skiljer sig mellan de olika fabrikaten och modellerna väldigt mycket. Till min Garmin, t ex, så har jag ett program som heter Mapsource för ändamålet. Många GPS-er saknar möjlighet att hantera kartorna i PC-n på annat sätt än att överföra dom från PC-n till GPS-en (dvs installera dom).

Active Sync som du nämner är ett program som används för att synkronisera filer (eller överföra filer) mellan en PC och en GPS eller PDA som har Windows Mobile som operativsystem.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår. Jo, jag har en Sony NVU50, o en annan funktion som vad jag förstår verkar saknas är en funktion där jag kan lägga in en intr plats med longitud&latitud, såna funktioner finns tydligen på många andra bilnavigatorer. Jag menar ibland på sajterna jag kollar så finns bara det att gå på för att hitta platsen, det blir visst vanligare o vanligare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Sony hör till de navigatorer som lägger ett glassigt skal mellan systemet och användaren (liksom min Nüvi 300) Då försvinner en del möjligheter, som t.ex den du önskar dig.

 

Nu vet jag mycket lite om Sonyn, men vill jag lägga in punkter (Points of Interest, POI) utan behöva åka till platserna i fråga så får jag vackert pilla i koordinaterna i ett Exceldokoment, spara det på ett särskilt sätt och sen släpa in det i navigatorn via synkprogrammet.

 

Fartkamerorna slipper jag iaf mata in manuellt: http://www.poidatabase.se/ Min GPS till och med anger hastighetsgränsen när den varnar. Snyggt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fartkameror verkar jag inte heller kunna ladda ner, min sony NVU50 är väl för ny för det. Var inne på länken o kolla, den fanns inte med. Mitt kartprogram heter Nordics Mika map

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...