Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Amway-tråden från 2002


Lars2W2

Rekommendera Poster

Jag har just lagt ett inlägg på Forumet Rykten/myter/kedjebrev och jag lägger det här också. Orsaken är att sagda forum är kvävt av en tråd och dess infantila författare utan att någon moderator har reagerat. Trist, tycker jag.

 

Vi har att göra med en eller två personer som i fyra års tid har reggat nya signaturer och fyllt på en tråd som hyllar ett kedjebrevsfenomen benämnt Amway. Inlägget:

_____________________________________________________________

 

Snacka om att det är dags att stänga den här tråden. Den har iofs ett historiskt intresse eftersom den är så gammal. Museal och infantil, kan jag kalla den. Amwaykillens nivå är inte så lite pubertil.

 

Den har också ett inte så ärorikt CV. Två till tre av fyra skrivna inlägg är av en signatur som reggades minuterna innan inägget i fråga skrevs. Tittar man på hur inläggen är skrivna, så är det lätt att anta att det handlar om en och endast en person som skriver och driver tråden.

 

Alltså: Det sitter en fjortis nånstans som har förlorat en massa pengar på dessa kedjebrev och försöker skriva upp Amway med en massa meningslösa inlägg i hopp om att få tillbaka innehållet från sin krossade spargris.

 

Sagda fjortis ägnar sig åt att regga än den ena, än den andra signaturen och med samma språk skriva upp sina egna inlägg.

 

Jag har anmält denna tråd förut utan att något har hänt och jag gör det igen, kära moderatorer. Jag gör mig till och med skyldig till en medveten dubbelpostning med allt vad det kan innebära.

 

Dra poäng eller vad som helst, bara ni stoppar den där idioten som har sabbat ett helt forum på Eforum med sina infantilt pubertila idiotier!

_____________________________________________________________

 

Ni ka väl iaf svara på varför anmälan inte gav nåt, moderatorer!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte moderator för det forumet det gäller, men vilken av Eforums regler tycker du att inläggen/tråden bryter mot. Som moderator för andra forum så känner jag mig tvingad att hålla mig till reglerna, om jag började stänga trådar efter eget godtycke så vore det ju inte bra.

 

Om det inte finns något utpekat regelbrott så tycker jag att du ska vända dig till Erik Junesjö på IDG, IDG kan ju besluta mer oberoende av reglerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt i att trådförfattaren inte bokstavligen bryter mot en regel. Emellertid:

 

Jag kan berätta om att vederbörande vid något tillfälle för något år eller två sedan försökte sprida sitt evengelium i Öppet Forum. Då slog jag ner på detta. Inte bara låstes tråden i fråga.

 

Den raderades från Öppet Forum. Idioterna fick inte vara med i Öppet Forum men kvarleva i Rykten/myter/kedjebrev fick de.

 

Då kan man undra vad som skiljer sig dessa fora åt, förutom olika moderatorers regeltolkningar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med Lars2W2. MLM-evangelisternas framfart på olika fora kan inte ses som annat än reklam för en rörelse som lever på att lura i folk att deras affärsidéer är inte bara hållbara utan även lukrativa. På samma sätt som att valpropaganda från ungdomsförbund och andra politiska organ bör falla under regeln om reklam, bör även MLM-idkarnas säljpropgaganda göras otillåtna.

 

De gamla trådarna visar entydigt att det inte gick att få rationella svar från dessa människor, ens på raka tydliga frågor. Svaren formulerades på exakt samma luddiga, undvikande sätt som deras säljsnack gör vilket innebär att de inte hade något intresse av att försvara rörelsen utan enbart omvända motståndet och vinna fler anhängare.

 

Bryter inte detta mot reklamregeln idag bör den omformuleras så vi slipper det här i fortsättningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man undra vad som skiljer sig dessa fora åt, förutom olika moderatorers regeltolkningar?

Fast det är samma moderator för Öppet forum och Rykten/myter/kedjebrev.

 

Men ta upp det med Erik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den tråden är bra eftersom den faktiskt bevisar en poäng, som kanske inte var den som mlm-fanatikerna ville bevisa :) Dessutom kommer den på förstasidan vid en googlesökning och kan förhoppningsvis vara till nytta för nån stackare som aldrig har hört talas om mlm förut.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att tråden har motsatt effekt på den seriöse läsaren, men kontentan för mig är trots allt att den i praktiken har kvävt ett potentiellt mycket givande och intressant forum.

 

Sådant borde inte tillåtas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker framförallt att den kan låsas för kommentarer. Helt enkelt därför att varenda gång den lever upp så är det för att någon idiot hittat dit och börjar kommentera tre-fyra år gamla inlägg i hopp om att förklara för världen hur MLM har missuppfattats och att det är det enda seriösa företagandet samt att det används av såväl CocaCola som IBM (osv osv).

 

Det finns lixom ingen vettig människa som har behov av att fylla på tråden mer (detta sagt trots att jag vet att jag matade det senaste trollet). Låt dem lära sig skapa nya trådar istället, antingen klarar de inte av det eller också tröttnar de kanske under resan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att du anmält tråden tidigare men regelbrott saknas (ingen har bevisat att det är samma person som reggar nya nick). Nu stänger jag tråden ändå med hänvisning till att de får starta en ny tråd om de absolut vill diskutera Amway. Förhoppningsvis klarar de inte av det utan att göra lite reklam och då kan jag radera tråden.

 

[sH] - http://essha.blogg.se - blogg by me

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poäng för det!

 

För övrigt anser jag att man inte ska stirra sig blind på och bokstavstolka ett regelverk. Amwaytråden är ett exempel på att det Heltäckande Regelverket inte finns, har aldrig funnits och förmodligen aldrig kommer att finnas.

 

En dos sunt förnuft är inte helt fel när man stöter på utomregelverkliga fenomen (-;

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...