Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dropdown-alternativ i webshop


Wepe

Rekommendera Poster

Hej!

Sitter och klurar på en webshop och har stött på ett litet problem som någon där ute kanske har ett enkelt och bra svar på. Det är så att jag skulle vilja ha två dropdown menyer vid varje produkt där man kan välja tex storlek och sånt. Nu funderar jag på vilket sätt som är bäst att lägga in dessa... Är det att skapa en egen tabell för dropdownerna eller kan man göra så att man har ett fält i produkt-tabellen där man skriver in värdena (typ; "xs; s; m; l; xl; xxl;") och sen tar fram dom med regexp? Någon som har gjort nåt sånt tidigare och kan dela med sej av sin kunskap?

/Wepe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att skapa en Select-lista som är multiple vilket gör att man kan välja flera alternativ är väl en bra idé.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att skapa en Select-lista som är multiple vilket gör att man kan välja flera alternativ är väl en bra idé.

 

Hmm... vet inte om du förstod min fråga... Det handlar om hur den ska sparas i databasen, inte huruvida man ska kunna välja flera alternativ för där vill jag bara ha ett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en storlekstabell med id och storlek och spara sedan id:t i produkttabellen. Samma sak för övriga parametrar.

 

EDIT: Jag menar förstås att parameterid:t sparas i beställningstabellen. För produkttabellen kan det vara lämpligt med ytterligare en tabell för att lista samtliga storlekar en produkt för närvarande finns i. Ex.

 

Sizes

------

SizeId

Size

 

AvaiablelSizes

-----------------

ProductId

SizeId

[inlägget ändrat 2006-09-30 19:15:38 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... en röst för att lägga det i en separat tabell alltså... Det jag funderar över är om det inte blir rörigt om man gör på det sättet eftersom inte alla produkter ska ha samma värden i dropdownen... det måste ju bli något i stil med följande:

 

ID PRODUKT DROPDOWN VÄRDE

1 1 1 Small

2 5 1 13cm

3 1 2 Grön

4 1 2 Blå

5 5 1 15cm

6 1 1 Medium

 

...osv

 

Därför funderade jag på det andra alternativet med att man sparar alla värden i ett fällt i en produkttabellen och skiljer dom åt med ett semikolon och plockar därefter fram dom med regexp.

 

[edit] färg

 

[inlägget ändrat 2006-10-01 01:43:46 av Wepe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...