Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IT-konsult, vad är skälig lön?


Saerdna

Rekommendera Poster

 

Jag har kommit överens med ett företag att jag skall utveckla ett enkelt projektledningssystem för deras räkning. Systemet är i princip en MySQL-server med ett GUI där de dels kan hantera sina projekt samt göra viss ekonomi.

 

Jag skall vara delaktig i alla delar när det gäller detta projekt och jag kommer att jobba väldigt självständigt. Jag skall installera och till en början administrera databasservern, göra databasdesignen samt i samråd med personalen utveckla själva klientprogrammet som de kommer att jobba i.

 

Jag har aldrig jobbat som konsult förut och har inte så mycket arbetslivserfarenhet, men när det gäller just de arbetsuppgifter som detta projekt innebär tycker jag själv att jag är väldigt bra och jag har också lyckats övertyga företaget om detta (ställt rätt frågor, gett rätt svar, kommit med bra förslag och imponerat en del på chefen).

 

Jag blev väldigt ställd när de frågade vad jag tog per timme men gjorde klart för dem att jag kunde det här och att jag inte skulle ge något "inte-torr-bakom-öronen-pris", men att jag skulle återkomma på måndag (De vet att det är mitt första konsultjobb).

 

Jag har tänkt 550 kr/timme + moms, några kommentarer på det?

 

mvh

 

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jobbat som "konsult"...verkar vara ett hyfsat stort jobb och att de litar på dig.

 

550+moms låter inte orimligt.

 

Men jag är inte den bästa på att uppskatta värde så kanske någon annan här på eforum kan komma in.

 

550 låter kanske lite lågt. Beror lite på vilken stad du befinner dig i och vad du tror att de är beredda att betala. Skillnaderna är enorma om man jämför STHLM och ex. Luleå.

 

Ett tips är att du gör en uppskattning av hur mycket tid det kommer att handla om. Men kom ihåg att inte sälja ut dig själv. Det tjänar ingen på.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, det är kanske lite lågt om man jämför med andra. Har läst att IT-konsulter tar mellan 750 och 950 och att vissa ibland kan få 1000 kronor per timme vid timdebitering (någon erfaren IT-konsult som kan verifiera dessa siffror?) men att det skiftar beroende på arbetsuppgifter och uppdragets längd.

 

Brukar man ge rabatt eller tillämpa dag/vecko-debitering vid längre projekt där uppdragsgivaren kan säga från början att de vill ha X antal dagar/veckor? Jag var inne på det resonemanget själv och frågade uppdragsgivaren hur mycket tid de hade tänkt att jag skulle lägga ned, men de sa att "vi jobbar på och ser hur det utvecklar sig", "det blir nog aldrig riktigt klart" och att "det alltid finns funktionalitet att bygga ut" etc. För mig låter det som om att de egentligen inte bryr sig om hur mycket det kommer att kosta och att deras kassakista verkar bottenlös (Vet sen tidigare att de tjänar stora pengar) och de visade inget som helst intresse för kostnadskontroll. För övrigt ligger företaget i Göteborg.

 

Jag kan dessutom sitta jobba hemma till en början för att sedan installera systemet hos dem och utveckla GUI tillsammans med deras personal, är det något som man tar hänsyn till när man sätter pris (att man inte behöver åka dit alltså) och som motiverar ett lägre timpris?

 

Tacksam för svar och förslag!!!

 

/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man ofta tillämpar lite olika priser beroende på uppdragets längd är ju att när man jobbar måste tjäna in lite extra så att man har något att leva på efteråt tills man får ett nytt uppdrag. Så gäller det ett uppdrag som bara är några veckor eller 1 dag/veckan under en längre period så blir priset högre.

 

Men priser beror på så mycket, jag vet inte vad de brukar ligga på i Göteborg. 550 kr/timme är lågt men du har ju inte heller så mycket erfarenhet skriver du.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...