Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processorfläkt


Hodjja

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag hade tänkt att byta processorfläkten för att den låter så mycket. men jag undrar om jag måste ha en rund fläkt som sitter på nu eller om jag kan sätta på en "fyrkantig"-fläkt ?

andra tips eller råd kan även vara bra, då jag inte är någon expert på ämnet.

Processorn är en Intel Celeron 2.80 GHz.

 

[inlägget ändrat 2006-09-29 18:30:16 av Hodjja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem med en fyrkantig.

 

På mitt moderkort med 2 st P3 1000MHz lessnade jag på processorfläktarna

tog av dem, hängde upp en 120x120 lågvarvig fläkt ca50mm från moderkortet mitt emellan kylflänsarna.

Mycket tystare och temperaturerna ligger på ungefär samma som förut dvs mellan +30 och +40C

 

Dessutom finns det 3 st 92x92 mm ADDA fläktar i fronten på tornet som drar in luft.

Ut genom hål baktill för fläktar och genom nätaggregatet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hodjja skrev:

Hejsan! Jag hade tänkt att byta processorfläkten för att den låter så mycket. men jag undrar om jag måste ha en rund fläkt som sitter på nu eller om jag kan sätta på en "fyrkantig"-fläkt ?

 

Formen har mindre betydelse. Viktigare är att fläns/fläkt (sitter ofta ihop) passar till just ditt moderkort och då pratar vi socket. Pentium 4 processorer har en och AMD-processorer har en annan typ av socket.

 

andra tips eller råd kan även vara bra, då jag inte är någon expert på ämnet. Processorn är en Intel Celeron 2.80 GHz.

 

Socket 370 är det. Du ska använda en processorfläkt som är anpassad för just den socketen. Idag är det Sempron som är motsvarande processor.

 

Hittade i så fall den här:

http://www.kylning.com/product_info.php/cPath/77_215/products_id/440

...osäker om den passar för din del.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-09-29 19:31:01 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig Stefan , men en Celeron 2.80Ghz är väl inte socket 370? Utan socket 478 eller 775 så vitt jag vet :)

Skulle gissa på 775 då jag fått uppfattningen att Intel ändrade sina standardfläktar från fyrkantiga till runda när 775 socketen kom.

 

Rätta mig om jag har fel:)

 

Däremot tycker jag ditt val av cpu fläkt var kanon, har själv den fläkten( dock alu-cu varianten) till min P4 3.0 Ghz socket 478. Funkar alldeles utmärkt och tystare.

 

MvH

Lady

 

*****************************************

Chassi: Antec SLK3000B /PSU: FSP 350W /MB: ASUS P4P800S-X

CPU: P4 3.0E GHz /RAM: 1GB PC3200 Grafik: ASUS N6600GT/TD 128MB

/Hdd: Maxtor 80GB IDE+ WD 200Gb Sata+Seagate 160Gb Sata2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ladytech skrev:

Ursäkta mig Stefan , men en Celeron 2.80Ghz är väl inte socket 370? Utan socket 478 eller 775 så vitt jag vet :)

Skulle gissa på 775 då jag fått uppfattningen att Intel ändrade sina standardfläktar från fyrkantiga till runda när 775 socketen kom.

 

Tack för rättelsen! :-)

 

Är faktiskt osäker på den fronten. Finns hundratals olika socklar och grejer, så att därför vore presentation av moderkortet lättare att söka på. Jag sökte därför bara spontant på det Hodjja gav som uppgift. Fick upp 370 och högg det.

 

Ladytech skrev:

Rätta mig om jag har fel:)

 

Överlåter jag till vårt proffs på den fronten, RN och även Stålis. :-)

Dom kan sådant på sina fem fingrar.

 

Ladytech skrev:

Däremot tycker jag ditt val av cpu fläkt var kanon, har själv den fläkten( dock alu-cu varianten) till min P4 3.0 Ghz socket 478. Funkar alldeles utmärkt och tystare.

 

Tackar! :-)

 

Frågan är förstås om den passar. Hodjja får förhöra sig innan köp.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladytech skrev:

 

Ursäkta mig Stefan , men en Celeron 2.80Ghz är väl inte socket 370? Utan socket 478 eller 775 så vitt jag vet :)

Skulle gissa på 775 då jag fått uppfattningen att Intel ändrade sina standardfläktar från fyrkantiga till runda när 775 socketen kom.

 

Rätta mig om jag har fel

Ladytech har helt rätt.

Celeron 2.8GHz finns som socket 478 och 775.

 

Och Sempron, ja det är AMD och inte dagens motsvarande processor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...