Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sajttips

SnowCat

Recommended Posts

Vad ska man svara? Det finns oerhört mycket kunskap i särskilt den första sajten. Emellertid:

Tekniken att länka varje namn/begrepp i en text till en artikel om just detta synes mig lite överarbetad. Klickar man två eller tre gånger på sådana länkar, så har man tappat det man började läsa om som kanske intresserade en. På ren svenska:

Släng dej i väggen när det gäller textlänkar, Wikipedia. Detta är Not min tekopp, som det heter på svengelska. Man tappar fokus alldeles för snabbt.

Sorry.

• 1 month later...

Ja det var ju synd att du inte gillade mina sidor.

Dessvärre är det så att 99% av alla vill ha de länkat, så de slipper leta

efter det de undrar över. Man behöver ju inte heller klicka på alla länkar som

finns. Det är ju valfritt. Det är för övrigt endast för att göra det så användarvänligt som möjligt.

mvh Nina

Tekniken att länka varje namn/begrepp i en text till en artikel om just detta synes mig lite överarbetad. Klickar man två eller tre gånger på sådana länkar, så har man tappat det man började läsa om som kanske intresserade en.

Just detta går ju att lösa med att öppna nytt fönster eller flik för länken då tappar man inte huvudtexten, det kan man ju själv välja utan att själva sidan är uppbyggd så, bara att lära sig en teknik i hur man navigerar på sidor med länkar.

Enklast är väl att först läsa texten och sedan gå in på länkar i texten om man vill ha mer information.

Håller med Nina om att det är rätt sätt att bygga sidan på och att det förenklar för dom flesta att hitta just den informationen man själv är intresserad av att fördjupa sig i.

Tunna/

Släng dej i väggen när det gäller textlänkar, Wikipedia. Detta är Not min tekopp,

I min smak så anser jag att det är en av de stora fördelarna med Wikipedia, speciellt när man bara sitter och intresseforskar runt ett ämne. Det är för mina syften inte avsett att vara en källa för uttömmande och detaljerad information kring enstaka ämnen, då går jag till biblioteket eller letar vidare via någon av Wikipedias länkar längst ned.

Man tappar fokus alldeles för snabbt

Det kan jag iofs hålla med om, men som sagt är detta inte ett problem för mig.

Vad gäller Historiesajten, som ju tråden handlar om, tycker jag det är en mycket snyggt upplagd och (vid snabbt skummande) innehållsrik sajt. Här tycker jag helt klart att det för min del passar utmärkt med länkningarna inom dokumenten.

Bokmärker definitivt sajten då jag slarvade med historielektionerna under skoltiden och på senare år äntligen fått upp intresset för svensk historia.

:thumbsup:

[inlägget ändrat 2006-11-05 15:22:09 av Anjuna Moon]

• 8 months later...

Jo - det var ett tag sedan jag startade den här tråden, men nu har jag börjat att skriva om slott och herresäten i Sverige, och undrar nu därför vad ni alla tycker om upplägget på detta, alltså hur jag presenterar slotten uppdelat i "alla landskap", varje landskap för sig, fästningar och ruiner, karta, "kungliga slott" osv. Finns det någon mer uppdelning som skulle underlätta på något sätt?

http://www.historiesajten.se/slott.asp

Anjuna Moon

Underlätta vet jag inte, men att kunna sortera/dela upp dem efter ex. århundraden, byggnadsstilar eller monarkperioder kan väl vara intressant.

EDIT: Ett tips för framtiden skulle vara att även översätta hela sajten till engelska. Den är så innehållsrik och proffsig nu att det utan tvekan finns intresse av att göra den internationell.

[inlägget ändrat 2007-08-02 13:00:08 av Anjuna Moon]

Jo det hade varit en önskedröm att översätta hela sajten men jag är inte så duktig i engelska och det skulle ta år att översätta är jag rädd. Jag har skrivit om nästan 600 personer - och så är det allt annan info också... men det skulle ha varit kul :-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...