Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux till [lägg in varfri totalt utdaterad hårdvara här]?


Coleburn

Rekommendera Poster

Som rubriken antyder så ser man liknande frågor på många forum (pluralis fora ???). Detta inlägg är inte menat som en pik åt någon, och jag ber om ursäkt på förhand ifall någon känner sig träffad.

 

Ja, oftast kan man köra någon linuxdistro på i stort sett vilken skräphårdvara som helst, men vad är syftet med testerna?

 

Oftast är det personer som har hört talas om Linux via någon bekant, eller har tröttnat på att betala mycket pengar för OS och applikationer och vill testa ett gratisalternativ. Det man alltså vill byta ut, och följdaktligen testa, är tunga applikationer (Office-, grafik-, videoprogram etc. etc.), och man vill naturligtvis köra med det där snygga gränssnittet man såg kompisen använda.

 

Varför låter inte detta som en omöjlighet även i vana datoranvändares öron?

Samma personer skulle troligtvis inte komma på tanken att lägga in XP och köra MS-Office och Photoshop på den hårdvara som de testar motsvarande applikationer på i *nix, eftersom det förstnämnda (i värsta fall pga hårdvarukrav i installationsprogrammet) inte ens går att installera.

 

Problemet blir ju sen när man installerat *nix att vissa saker inte fungerar, datorn blir segare än sirap, och man totalsågar *nix som skrivbordsmiljö.

 

Vill man testa skrivbordsmiljöer så bör man ju iaf ge det en chans (annars behöver man ju inte testa alls), och köra det på samma hårdvara som man kör sitt nuvarande system!

(Om man är rädd att tappa data från den hårddisk man man har, så köp en ny eller ta den befintliga från 'skräpdatorn' och lägg den i den man använder dagligen. Installera på den nya disken, så har man i alla fall en någotsånär rättvis jämförelse)

 

Däremot kan den gamla skräpburken passa ypperligt som brandvägg, printserver, filserver etc. etc där man kör helt utan det grafiska skalet, och man skippar beräkningstunga och minneskrävande applikationer.

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Ps. Jag bara måste skriva av mig min frustration, och kanhända skulle inlägget passa bättre i 'Avreagera'-forumet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Angående "Rädd att tappa data".

 

Jag har kört Linux länge och använder det oftare än Windows idag.

Brukar installera olika distar och bsd varianter för testa men jag har inte nya/överblivna diskar för det här , jag kör helt enkelt en bootloader och partitionerar mina diskar. Detta gör jag på min vanliga "speldator" med ny hårdvara och det fungerar fint.

 

Gör man switch till Linux får man även idag fast med alla "user friendly" dists ta och lära sig lite Linux för att göra sin egen vardag enklare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...