Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta ut delar eller köpa nytt?


nhano

Rekommendera Poster

Har en gammal Dell dimension 8200 (P4 1.80GHz 256MB RAM (RDRAM)) som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av. Behöver lite åsikter här, har inte pengar nog att köpa en ordentligt datorpaket, men funderade på att istället bara köpa nytt moderkort, processor, nätagg, och minne, och använda de hds, skärm, keyboard, ljudkort, låda och grafikkort som jag redan har. Men jag är inte säker på om det bara är jäkligt dumt att lägga ut pengar nu, istället för att spara ihop en massa och köpa en riktig dator om ett år eller så?

 

Till den här datorn är RDRAM-minnet ganska så dyrt så det är inte lönt att fixa upp den med enbart uppgraderingar utan att byta moderkort, och jag tror dessutom inte att nätagget skulle klara av alltför mycket uppfixande. Vad tycks?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Behöver lite åsikter här, har inte pengar nog att köpa en ordentligt datorpaket, men funderade på att istället bara köpa nytt moderkort, processor, nätagg, och minne, och använda de hds, skärm, keyboard, ljudkort, låda och grafikkort som jag redan har.

 

Till det kan du köpa en billigare datorlåda (chassi). De här IBM-beiga t ex är inte särskilt dyra. Märkesdatorer tror jag är svåra att bygga om själv. Tillverkaren har inte tänkt sig att man ska göra det. Istället vill tillverkaren att du köper en ny dator av samma märke t ex.

 

Men jag är inte säker på om det bara är jäkligt dumt att lägga ut pengar nu, istället för att spara ihop en massa och köpa en riktig dator om ett år eller så?

 

Beror på vad du känner för. Det kommer hela tiden nya saker. AM2 är ju i hetluften nu och ska bli mitt nästa uppgraderingsprojekt, men det blir först om två år. Då har det säkert kommit ut något nytt. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den burk du har är ruinerande dyr att uppgradera,

den är märkesdator

det är en RDRAM dator, teknik som bara viftade till innan den var borta.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097406

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099205

 

Fast om jag köper nytt moderkort och processor blir det ju inte så mycket av en uppgradering, utan snarare att jag bygger nytt fast använder en del gamla grejor. Av det jag har nu blir det ju istortsett bara cd/dvd och några kort som jag behåller, inga av de "viktiga" komponenterna.

 

Sedan är det ju lite roligare att bygga ihop själv än att köpa en färdig burk. :-)

 

Samtidigt vill jag ju inte komma upp i alltför höga mängder pengar om jag skulle kunna få tag på en färdig maskin för ett bättre pris. Jag skulle nog kunna klara mig helt okej med 4000kr-burken du länkade från Dustin, om jag tryckte in några av de grejor jag har nu och kanske köpte till minne, och 4000 är ju ändå en summa man lätt kommer upp i även om man bara köper komponenterna.

 

 

Beror på vad du känner för. Det kommer hela tiden nya saker. AM2 är ju i hetluften nu och ska bli mitt nästa uppgraderingsprojekt, men det blir först om två år. Då har det säkert kommit ut något nytt. :-)

 

Hehe, ja det är ju det som är det lite knepiga, att allt blir gammalt direkt. Men å andra sidan har man alltid något kul att fixa upp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...