Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivfel på nyköpt hårddisk


nu|mlock

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ber om ursäkt för om denna fråga redan finns, men jag är tydligen värdelös på att hitta rätt med sökfunktionen.

 

I förrgår köpte jag en ny hårddisk, vilken direkt efter inkoppling sa ifrån med felmeddelandet om att det inte gick att skriva till hårddisken och att den informationen hade gått förlorad. Det är den "vanliga" gula popup-bubblan som kommer upp nere i högra hörnet (vid klockan).

 

Jag hade samma problem för två år sedan på en äldre dator, och då ordnade sig allt genom att köpa ett nytt nätaggregat. Jag gjorde samma sak nu.

 

När det nya nätagget var inkopplat (igår) så fungerade hårddisken jättebra. Tills nu. Det gick alltså bra i ca 12 timmar, varav 6 där jag sov och inte använde datorn (den var dock igång).

 

Självklart har jag redan kollat så att alla kablar sitter i ordentligt, jag har bytt sata-portar. Jag har däremot inte kört några test med program då jag inte känner till några.

 

Datorn är för övrigt väldigt ny, ganska exakt en månad; här är specifikationerna:

 

AMD X2 4600+, 2GB DDR2 PC25400, ASUS GeForce 7900GT 256MB, 2x250GB 1x320GB (denna som krånglar) - alla SATA, Aspire 520W nätagg, Windows XP MCE.

 

Nätagget presterar jättebra på en nära väns dator som är likvärdig, dock med 4st sata-diskar.

 

Tack på förhan!

 

Edit:

Jag laddade ner WDs testprogram för min hårddisk och där fick programmet inte kontakt med hårddisken alls. Det stod alltså att jag skulle kolla kablarna. Det konstiga var ändå att jag kunde "surfa runt" på hårddisken, alltså kolla igenom alla mappar osv, men jag kunde inte kopiera/flytta/liknande.

 

Så jag bytte sata-port igen och nu hittar programmet hårddisken. Jag är dock inte ett dugg övertygad om att det fungerar bättre, eftersom ingen har rört hårddisken sedan igår, och eftersom det inte blev bättre av att jag bytte port tidigare.

 

Det enkla testet gick igenom. Inga fel enligt programmet. Det tog 2 minuter. Nu kör jag det längre testet på ca 1,5 timmar. Jag återkommer med resultat.

 

Edit 2:

 

Nu har även det mycket längre testet blivit klart, och enligt programmet så hittas inga som helst fel på hårddisken. Alltså fungerar den bra (?).

 

Vad kan då vara problemet? Kan det vara nätagget, eller skulle ni tro att det är fel på sata-kabeln?

[inlägget ändrat 2006-09-28 11:45:25 av nu|mlock]

869188_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att fler användare ska se det här inlägget skriver jag ett nytt nu istället för att endast redigera mitt tidigare.

 

Nu har det gått en stund sedan jag körde det "stora" testet på hårddisken. Jag bytte även kabel till en som fungerar med dom andra hårddiskarna.

 

Samma problem fortfarande. Jag får skrivfel hela tiden.

 

Jag har alltså bytt kabel till en helt ny och oanvänd, bytt kabel till en som låg här hemma, bytt kabel till en som satt i en av mina andra hårddiskar, bytt port, bytt port till en som dom andra hårddiskarna fungerar i - både med en gammal, en helt ny och med en kabel som fungerade med andra hårddiskar. Jag har till och med köpt nytt nätaggregat ifall hårddisken fick för dåligt med ström! Dessutom har jag kört Western Digitals "felsökningsprogram", men programmet säger att det inte är fel på hårddisken.

 

Hjälp! Jag kan inte komma på fler saker att testa!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att du har provat det mesta, förutom uteslutningsmetoden!

 

Prova att trycka in din nya drive i en annan PC. Då ser du om den fungerar där och samtidigt märker du om det är datorn som det är fel på!

 

Alla "hårddisks-testarprogram" är ju inte 100 procentiga.

 

/R

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...