Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Snälla hjälp med Router-installation

morson1

Recommended Posts

Har nytt modem pga åska, men det vägrar fungera med min "gamla" router. Har ingen större kunskap i ämnet, men har nu lagt fyra kvällar på att prova alla möjliga inställningar, men inget funkar...

Med modemet kopplat direkt till datorn fungerar internet klockrent.

Men när jag kopplar in routern emellan blir det stendött, den vill varken prata med modemet eller datorn.

För det första, både modem och router heter som standard 192.168.1.1, är det verkligen lämpligt? Jag har dock provat att ändra "namn" på en av dom, utan framgång.

För det andra, både modem och router har DHCP-tjänst, borde jag avaktivera det på någon av enheterna?

Och hur i herrans namn är det med alla dessa IP-adresser... Modemet får ju en från ISP, börjar på 82. Ska routern också vara inställd på den IP:n, eller på modemets IP? Routern är inställd på obtain IP automatically, men den får ingen IP...

Modem: Linksys AM200

Router: Linksys BEFSR41

har du möjlighet att gå in på routerns inställningar och förnya dhcp gör det.

ibland binder internetopperatören upp mac och/eller ipadresser i modemet. provva med att låta modemet stå på men ej inkopplat till varken datorn eller routern en halvtimme för att sedan koppla in rutern. det borde ge modemet den tid dem behöver för att släppa adresserna.

fungerar det fortfarande inte efter det förnya dhcp igen.

lycka till

/Jetmoon

Om jag har modemet direkt till datorn kommer jag åt modemets inställningar genom att skriva 192.168.1.1 i IE-fönster.

Men om jag kopplar in routern emellan kommer jag varken in på modemets eller routerns inställningar, kanske för att de heter samma sak?

Men väljer jag statisk IP i Windows och letar upp routern det hållet så kan jag komma åt inställningarna för routern (inte modemet), men det händer inte ett skvatt om jag klickar "renew DHCP".

Jag ringde häromdagen till nätleverantören och herren där sa att "spärrtiden" för mitt abonemang var 12 timmar, han menade alltså på att om jag bytte modem, datorn eller vadsomhelst så skulle mitt internet inte funka på 12 timmar, kan detta verkligen stämma? Men det är väl IP:n som modemet får av ISP som han avsåg? Och den har jag ju nu, så långt funkar ju allt, det verkar va efter modemet som något går snett.

För det första, både modem och router heter som standard 192.168.1.1, är det verkligen lämpligt?

Nej, du behöver byta den ena till t ex 192.168.2.1. Det är viktigt att det är den näst sista siffergruppen som är olika.

Mina huvudfrågor just nu i korthet är:

SKA internet fungera trots att:

1) Både modem och router har samma adress? 192.168.1.1

2) Båda enheterna har DHCP aktiverat

Är nästan så jag lipar nu, så LYCKLIG är jag, det FUNGERAR!!!!!

Ett ENORMT tack till Cecilia, bytte namn på routern till 192.168.2.1 och vips så kom jag åt båda enheternas inställningar och vips fick routern uppgifter av modemet...! Pinsamt vad enkelt de kan va ibland, här har man suttit å svurit fyra kvällar i rad och så var EN siffra fel hela tiden...

Än en gång ett STORT tack till er!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...