Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Statisk Länkning !?!?!?


8923r7

Rekommendera Poster

Jag har microsoft visual 2005...

hur gör jag statisk länkning.... jag behöver göra det eftersom andra kan inte öppna mina program på sina datorer ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg till ett Setup-projekt i din solution så löser det sig. Då kommer alla refererade bibliotek installeras på klientdatorn. Utöver detta kan du ange vilka registerposter som skall läggas till, beskriva den mappstruktur du önskar i målmappen, ange prerequisites osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man göra setup-program för att få med alla filer, kan man inte lägga in allt som programet kräver i exe filen.

Jag kör nämligen win32 console application

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det att länka assemblies, via al.exe (AL.EXE). Tillgängliga switchar finns beskrivna i VS.Nets dokumentation.

 

Tycker dock själv att ett setup-program är vägen att gå i de flesta fall, inte minst för att just kunna göra kontroller över att måldatorn verkligen uppfyller de krav som ditt program har på OS, installerade komponenter osv.

 

EDIT: I VS2005.Net med C++ skall det dessutom gå att göra detta direkt i VS (dvs. utan att behöva använda AL.exe utilityn, men jag använder inte C++ i VS så vet inte var denna funktionalitet ställs in. Jag gissar att det går att hitta en inställning i properties för projektet, under fliken Compile. Leta efter något i stil med multi-file assemblies.

[inlägget ändrat 2006-09-27 23:44:01 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste problemet själv.

När jag skapar ny projekt så väljer ja

 

win32 console application/ header files MFC

 

sen i projekt settings/general väljer jag

Use of MFC : Use MFC in a static library

 

då vid compilingen läggs alla filer i .exe

men det stora problemet mitt lilla program blir 2.2 mb

 

skulle man på något sätt kunna göra programet mindre ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...