Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två AD i olika subnät ?


jefman

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi skall flytta till nya lokaler där vi kommer att dela bredband med ett befintligt företag som har en 2003 server i sitt nät, vi skall också ha en server och jag har tänkt följande:

 

 

Befintlig Bredbandsrouter -> Befintligt företagsnät (172.x.x.x) -> WAN port på vår bredbandsrouter -> Vårt nätverk (192.x.x.x)

 

Fungerar det att göra så här för att separera nätverken och deras / vår AD??

 

 

Tack på förhand !

 

/Jef

 

[inlägget ändrat 2006-09-27 15:06:07 av jefman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du skall vara med i deras domän som en ny site eller underdomän eller ska ni köra er domän helt separerad på ert subnät?

 

Antar senare exemplet

Det borde inte vara några problem att köra ert AD själva i subnätet, Din domänkontrollant kommer inte att veta att det finns en domänkontrollant utanför routern. Om ni ska ha tjänster utåt så blir det en del pillande med forwarding i båda routrarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du har förstått helt rätt, de skall vara separerade från varandra.

 

Att jag kan pinga deras server skall väl inte vara något problem och spela någon roll när jag sätter upp vår antar jag ?

 

Som det är idag så skall vi inte ha några tjänster utifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer nog funka fint tror jag, det är ju både olika subnät och så kommer domänerna heta olika. Att du kan pinga beror ju på att din router vet att 172 nätet finns där ute.

 

Om din router är lite mer avancerad skulle du ju kunna blockera all trafik förutom trafik till deras router (ex.172.16.0.1) (alltså din routers default gateway) och då bara släppa igenom trafik som ska vidare till internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, sätter upp allt imorgon och testar.

 

Routern kan blocka ip ranges så det kan ju vara en idé att testa.

 

Poäng !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...