Just nu i M3-nätverket
Jump to content

nVIDIA Geforce 7800 GTX 256 MB

nsky

Recommended Posts

Hej!

Har funderat på det här datorpaketet från home: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/

Men är osäker på hur bra grafikkortet är, tycker det är svårt att hitta information om grafikkort pga att det kan skilja rätt mycket på en bokstav hit eller dit. Är det någon som har en aning hur detta grafikkort står dig idag?

MVH Jonas

[inlägget ändrat 2006-09-26 15:53:45 av nsky]

Är det någon som har en aning hur detta grafikkort står dig idag?

Det står sig bra. Om man delar in grafikkort i prestandaklasserna "budget, mainstream, prestanda och entusiast", så hör 7800GTX 256MB till facket prestanda. Modellen med 512MB är klockad mkt högre och platsar nog därför i facket för entusiaster.

7800GTX 256MB tillhör förra generationen från Nvidia och konkurrerar med Radeon X1800XT. Prestandamässigt står de sig ganska lika, beroende på spel. Atikortet är ändå det bättre tack vare förmågan att visa bilden kantutjämnad samtidigt som FP16 HDR är aktiverat genom SM 3.0 (DX 9.0c). Exempel på spel som använder denna form av HDR är SC:CT, Far Cry, Oblivion. Och här kan du se hur pass vackrare bilden blir i Oblivion med ett Atikort:

http://www.gamespot.com/features/6156859/p-4.html

Den nyare GF 7900-serien klarar fortfarande inte SM 3.0 HDR+AA.:thumbsdown: Därför anser jag Ati fortfarande vara det bättre valet även mellan t ex 7900GT-X1900XT. Även om Nvidia åtminstone klarar HDR+AA genom SM 2.0 (DX 9.0b) som t ex H-L 2 använder sig av.

Tack för det snabba svaret! Hur tycker du annars paket står sig? Lönar det sig att själv plocka ihop ett paket? Har inga problem att sätta ihop en dator men jag tyckte att paketet verkade vara rätt prisvärt...Får se hur jag gör

Hur tycker du annars paket står sig?

Länken leder inte till nåt särskilt paket, men antar att du syftar på det i det här inlägget?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=868522#868522

Lönar det sig att själv plocka ihop ett paket?

Ja det gör det absolut, även om det förstås kan vara bekvämt att köpa en färdig burk i stället. Har själv iaf inte köpt en färdigbyggd hemma-PC sedan 486:an ansågs som en okej dator...

Kan iaf lägga till lite om mer om 7800GTX och det är att Nvidia, ända sedan GF 5 (FX-korten), har haft en bra egenskap som de kallar UltraShadow. I och med GF 6 kom sedan UltraShadow II. Tekniken införde, som namnet antyder, komplicerade "dimm- och skugg"-beräkningar och stöds bl a av spel baserade på Doom 3-motorn (som Quake 4 eller Prey). Finns också stöd i det gamla Call of Duty, SC:CT m fl.

Med Ati-hårdvara i datorn medför avsaknaden av UltraShadow, för exempelvis Doom 3, att vissa rökeffekter o dyl helt faller bort och därmed inte visas på skärmen öht.

Så det finns alltså både för och nackdelar med såväl Ati som Nvidia.

[inlägget ändrat 2006-09-26 23:07:22 av RN]

Länken leder inte till nåt särskilt paket, men antar att du syftar på det i det här inlägget?

Mm, det var det paketet jag tänkte på. Jag plockade snabbt ihop ett paket på datorbutiken och jag tycker att man rätt snabbt kommer upp i samma kostnad som det paketet jag tänkte på. Det jag saknar med det paketet är att det är lite lite ram-minne men det går ju alltid att uppdatera, sen tycker jag det var bra med 3-års garanti också och bra med lagringsutrymme. Men som sagt vad anser du? Du har nog betydligt bättre kolla än vad jag har....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...