Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa E-postkonton i Outlook


E-M

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har Windows XP och Office 2003.

 

Jag använder inte (hittills) min Outlook men när jag ska klickar på att starta Outlook kommer det upp ett fönster:

 

"Konfiguration av konto"

 

Jag undrar vad det betyder när det står:

 

"Du kan konfigurera Outlook att ansluta till en Microsoft Exchange Server, Internet-e-port eller annan e-postserver. Vill du konfigurera ett e-postkonto?"

 

Vad händer om jag svarar JA

Vad händer om jag svarar NEJ

 

Vart kommer min epost? På en annan server eller bara i min dator?

 

Vem har tillgång till den servern på Internet och Microsoft Exchange Server som anges? Hur fungerar det jämfört med Hotmail tex.

 

Mera frågor....

 

Hur ska jag veta .... när jag har klickat på Nästa och svarat JA på frågan ovan, vilket jag ska använda mig av och vad är det för skillnad?:

Microsoft Exchange-server

POP3

IMAP

HTTP

Ytterligare servertyper

 

TACK :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något epostkonto att konfigurera, t ex ett epostkonto hos din internetleverantör?

 

Du måste konfigurera ett epostkonto för att Outlook ska kunna hämta epost.

Outlook hämtar eposten från en server, den server där ditt epostkonto är registrerat, t ex internetleverantör, Google, Yahoo etc. När Outlook har hämtat eposten så kan Outlook ta bort eposten från servern.

 

Vilken typ av server och vilket protokoll (POP3...) du ska använda framgår av anvisningarna från den där du har ditt epostkonto registrerat.

 

Exchange-server används normalt inte av hemanvändare utan på företag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia. Jag är tyvärr inte så duktig på detta här.

 

Jag har ett hotmailkonto, ett yahookonto, ett studentkonto och ett webhotellkonto där mitt företag ligger.

 

Jag har hört att om jag laddar ner min epost via outlook i min dator, så försvinner all epost om tex men dator går sönder, vilket den har gjort några gånger. Därför har jag tyckt att det varit säkrare att inte använda outlook.

 

Fråga: Kan man trots att man använder ett mailkonto ha kvar intenetkontot, så att man får mail på både Outlook dvs i datorn och på Internet? Eller måste man välja antingen eller och bara få eposten på ett ställe?

 

Flera frågor. Om jag tex registrerar ett hotmailkonto i min outlook, kan jag ändra det då så att det blir en annan avsändare på utskicket av eposten? Eller blir det alltid automatiskt denna registrerade och konfigurerade epost adress? Om jag har 4 st olika internetkonton tex.

 

Se även Inlägg i Windows XP som jag skrivit om v-card. Det hamnade fel.

 

TACK Å MYCKET :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: Kan man trots att man använder ett mailkonto ha kvar intenetkontot, så att man får mail på både Outlook dvs i datorn och på Internet? Eller måste man välja antingen eller och bara få eposten på ett ställe?

Nu använder jag inte Outlook utan Thunderbird, men jag gissar att man även i Outlook kan ställa in så att den lämnar kvar mejl på servern när den hämtar mejlen.

 

Om jag tex registrerar ett hotmailkonto i min outlook, kan jag ändra det då så att det blir en annan avsändare på utskicket av eposten?

Har för mig att Hotmail i standardutförande inte tillåter att man hämtar mejl från det, det måste visst vara betalversionen av Hotmail för att det ska gå. Eftersom jag inte använder Outlook så vet jag inte hur det fungerar med att ställa in användare.

 

Se även Inlägg i Windows XP som jag skrivit om v-card. Det hamnade fel.

Om du vill ha ditt inlägg flyttat så trycker du på Anmäl-knappen nedanför inlägget och skriver vart du vill ha det flyttat och varför, så kan moderatorn för det forumet flytta inlägget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...