Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med router


crippa90

Rekommendera Poster

Jag köpte en router av modellen Canyon CN-WF514, som är trådlös. När jag ska koppla ihop routern så står det att jag har en anslutning, men jag kan inte gå ut på nätet.

 

Men LAN fungerar och så kan jag konstigt nog köra cs online via steam "laggfritt" ( :S ). Men jag kan inte gå ut på något annat program t.ex. MSN.

 

Jag vet inte helt var det kan vara. Har läst att man ska ge routern alla inloggningsuppgifter från modemet, men förstod det där inte helt och är inte säker på om det är där problemet är.

 

Någon som vet problemet eller har samma problem? Skriv gärna frågor om inställningar m.m. så ska jag besvara dom.

 

 

MVH Crippa

 

[inlägget ändrat 2006-09-25 22:17:57 av crippa90]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för typ av internetanslutning (ADSL/kabel)?

Dynamisk eller statisk IP?

Är det en operatör som använder sig av PPPoE dvs inloggning, ska framgå av papprena man får från operatören? I så fall var låg inloggningen förut, i modemet eller i datorn?

Har ditt modem en inställningssida?

Hur har du ställt in routern när det gäller anslutningen till internet, typ av IP-adress, DNS-server etc?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har telia adsl 2 mb/s.

 

Ip:n är automatisk.

 

Jag var tvungen att använda inloggningsuppgifter när jag skulle sätta igång modemet första gången.

 

Ska jag skriva in dom i routern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har ingen inloggning längre någonstans så vitt jag vet. Däremot så knyter de ihop IP-numret med den fysiska adressen på anslutet nätverkskort, datorns eller routerns. Denna knytning pågår så länge det finns aktivitet och upp till 20 minuter därefter. Så om du stänger av modem och router i 20 minuter, sedan slår på modemet och väntar tills det har kommit igång ordentligt innan du slår på routern och datorn så kan det tänkas att det går igång som det ska.

 

Om det är så att du har någon inloggningssida till Telia i webbläsaren så strunta i den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om pappret är några år gammalt så behövs det inte, när jag bytte till Telia för några månader sedan behövde jag inte ange något användarnamn eller lösenord i routern utan jag bara fortsatte ha dynamisk IP i routerns inställningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så fungerade inte det.... Jag är ansluten till lokalt nätverk men jag får inte fram internet. Alla lampor lyser som dom ska och jag får fram Ip-adress, Nätmask, Standard-gateway, DHCP-server och DNS-server automtiskt.

 

När jag ska instalera routern så finns det 5 olika bredbandstyper att välja på. Dom är:

 

* Cable Modem

* Fixed-IP xDSL

* PPPoE xDSL

* PPTP xDSL

* L2TP xDSL

 

 

Vilken ska jag välja?

 

[inlägget ändrat 2006-09-26 20:29:14 av crippa90]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inget av dem stämmer, du ska ju ha dynamiskt IP för Telia.

Har du kollat i manualen som man kan ladda ner här:

http://www1.canyon-tech.com/products/show.cfm/Networking/Net/Wireless_Products_IEEE_802.11g/CN-WF514/Down

 

Fast nu när jag läser den så verkar Cable modem stämma bäst:

1.1 Cable Modem Your ISP will automatically give you an IP address
sidan 17.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...ska försöka med cable modem och vänta i 20 min...Men ska jag skriva Host Name och mac address, och i så fall vad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...