Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

göra om bärbar till TV


Karlkonan

Rekommendera Poster

Kim Westerlund

nej, men du kan slänga den gamla tv:n och skaffa en tv-mottagare till din bärbara dator. Detta förutsätter att den inte är alltför gammal. (måste nog ha usb2)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men jag förstår inte varför allt ska vara så omöjligt! Det är ju faktiskt en lcd-skärm som jag har. hur kan det vara så svårt att göra såhär eller bygga om den till en vanlig skärm. för en skärm är väl en skärm var den än sitter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men jag förstår inte varför allt ska vara så omöjligt! Det är ju faktiskt en lcd-skärm som jag har. hur kan det vara så svårt att göra såhär eller bygga om den till en vanlig skärm. för en skärm är väl en skärm var den än sitter?

Du kan av flera orsaker inte använda den som TV (om vi bortser från Kim Westerlunds förslag som förmodligen inte heller kommer att fungera något vidare om den inte är någorlunda ny, låt oss säga minst P3 500Mhz). Den orsak som är enklast att förklara är att just den att du frågar:)

 

Självklart så går det (vi kan ju åka till månen) men det kräver tunga kunskaper i elektronik samt tillgång till servicemanualer. Förmodar att du inte innehar något av dessa för då skulle du ju inte ha frågat.

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det sitter ju tunna ledningar i ett kopparfärgat band från datorn upp i skärmen. det är väl dom som skickar bildsignalen? och i en vanlig skärm så är det ju små piggar längst ut i sladen. borde man inte bara kunna koppla en sådan sladd till skärmen? (Utan större insatts)

 

[inlägget ändrat 2006-09-29 15:07:19 av Karlkonan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det sitter ju tunna ledningar i ett kopparfärgat band från datorn upp i skärmen. det är väl dom som skickar bildsignalen? och i en vanlig skärm så är det ju små piggar längst ut i sladen.

Visst kan du göra det men det enda som kommer att hända är att du kommer att höra en liten "puff" och se ett snyggt rökmoln:) Efter det så är din TFT-skärm för alltid död och förmodligen även TV:n.

 

[Edit: till ett bildrör som man har i en TV används en spänning på över 10.000 volt, en TFT-skärm använder 5-12 V (ungefärliga siffror). Men även om vi bortser från detta lilla problem så är det två helt olika typer av signaler]

 

Jag är inte mer än en enkel "hemma-pulare" när det gäller elektronik men jag kan garantera dig att du inte kan koppla så. Om jag skall gissa så behöver du material för ca 2000:- och en massa kunskap för att göra det som du vill göra (jag har sett folk på andra fora som gjort det men de har varit mycket kunniga och lagt ned en massa jobb, nu pratar vi kanske hundra timmar). Det finns gott om elektroingenjörer på forat, kanske någon orkar förklara för dig varför det inte går.

 

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

[inlägget ändrat 2006-09-29 15:22:57 av NWM]

[inlägget ändrat 2006-09-29 15:42:20 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag inte är elekroingenjör precis, så kan jag väl försöka förklara lite.

 

Med en extern skärm så finns det en standard som ska följas, VGA-standard (eller liknande), den bestämmer vad som ska finnas på de olika stiften i kontakterna, dvs vad som ska finnas på vilket stift och vilka spänningar och strömmar som ska gå där. Det kräver viss elektronik i båda ändarna av kabeln för att uppfylla de här kraven.

 

Men med en intern skärm i en laptop så finns det inga krav att uppfylla så tillverkarna hittar på sina egna sätt att överföra signalerna från moderkortets grafikenhet till skärmen då slipper de ju elektroniken för att uppfylla kraven.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något kostar det säkert, men det är ju svårt att komma undan kostnaden. Någon standard måste ju följas annars så skulle ju bara ett visst grafikkort och en viss skärm passa ihop, sedan ska man ju kunna ha en lång sladd emellan datorn och skärmen så det ställer ju andra krav på avskärmning etc än inuti en bärbar dator. När de konstruerar en bärbar dator så räknar de troligen på ören för att pressa priset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...