Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Retunera Kolumnen "innan"

Glennta

Recommended Posts

Skulle vilja vet hur man gör för att retunera kolumnen innan:

Förklaring:

Jag har ett blad som jag använder som första huvudblad, Här vill jag skriva in mitt artnr (värde 6006 i uppgifter här under)

Jag vill att detta blad retunerar svaret i ordningen somstår här under.

I blad 2 har kolumner med följande uppgifter (, separerade här)

Standard Typ A A6, 6006, 12667

(Varför lägger jag inte dom bara i rätt ordning?

Jag har nämligen följande kod redan: =OM(A4="";"";LETARAD(A4;Prisfraga!$A$4:$C$4;1;1))

som letar efter kolumn 1, hur får jag detta att funka så som jag vill?

En kombination av INDEX och PASSA fixar problemet.

Med PASSA kan du leta i en kolumn mellan valfria rader och returnera relativ rad som värdet hittas på. Detta värde bollas sedan över till index som i valfri annan kolumn hämtar innehåll i cell på motsvarande rad.

Alltså om du skriver i varunummer i Blad 1 A5 och vill ha vara i B5 och varutabellen är i Blad 2 A2:C300 så blir formeln:

=INDEX(Blad2!$A$2:$A$300;PASSA(A5;Blad2!$B$2:$B$300;0))

/Pär B

Du vill alltså söka i kolumn X och returnera från Y.

Letarad klarar bra av att leta i kolumn 1 och returnera från annan kolumn i specificerade matrisen. Vill man söka på kolumn 2 och ha tillgång till hela matrisen får man nyttja paret PASSA-INDEX där PASSA() söker och INDEX() hämtar.

Din formel

=LETARAD(A4;Prisfraga!$A$4:$C$4;1;1)

söker i kolumn A på blad Prisfraga efter värdet i cell A4. Sista ettan i formlen indikera att det ska vara en exakt match. Värdet i första kolumnen dvs den du sökt i, returnerar. Vill du ha annan kolumns värden ändra första 1 till exempelvis 2 eller 3.

Lite oklart vad du egentligen frågar efter men denna beskrivning kanske löser det åt dig.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...