Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Maila in information till databas....


overtune

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en fundering, kan man maila in information till en databas? Använder php och mysql...

Tanken är att man kanske skulle kunna skapa en egen bloggsida som man kan uppdatera genom att skicka mail till sidan. (Ev. skulle man även då kunna uppdatera med en mobiltelefon).

 

Man kan kanske lägga in någon kod i meddelandefältet, om koden är rätt så läggs meddelandet (och ev. också bifogade bilder) in i databasen som publicerar inlägget på bloggen...

 

Är inte intresserad av några frädiga bloggtjänster, då detta är till ett skolprojekt, utan vore glad om någon vet hur man kan koda en sådan funktion själv...

 

Tack på förhand!

 

M.V.H. Johan Runesson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte ett problem som hör hemma i MySQL utan snarare i PHP eller någon annanstans beroendes på vilken server du kör din mailserver på.

 

Ett kort svar är att du ska skicka ett inkommande mail till ett script som tolkar mailet och lägger in det i databasen. Kör du Sendmail skickar du mailet till adressen '| /usr/www/data/namnet-på-min-coola-script.php' och mailet kommer magiskt in via STDIN.

 

Jag byggde ett kundsupportsystem som gjorde detta och det kunde till och med lagra bilagor i databasen. Jag utnyttjade ett färdigt system för mailparse som delade upp mailen i dess olika komponenter. Den delen är extremt jobbig och det krävs att du lär dig allt om hur mail ser ut och det är inte helt lätt att täcka upp alla varianter som kan finnas. Uppfinn inte hjulet en gång till....

 

Leta på Hotscripts.com så hittar du en bra parser.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...