Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

moderkort


wolflover

Rekommendera Poster

Hej jag har köpt ett nytt moderkort till min dator och när jag ska sätta igång den och lägga in windows xp i den så startar den men inte skärmen och tangentbordet funkar inte heller,ibland så funkar dom men stängs av efter en liten liten stund,jag tror att biosen är nollställd,så jag vet inte vad jag ska göra för att få igång den.Tacksam för alla svar och tips

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jag tror att biosen är nollställd,så jag vet inte vad jag ska göra för att få igång den.

 

Har du valt "Load Default Settings" och "Save and Exit" efter det?

 

Sitter grafikkortet ordentligt isatt i sin sockel?

...ibland kan det kasa upp och sitta på sniskan. Viktigt är att trycka i grafikkortet så att den här haspen griper om "klacken" bak på grafikkortet.

 

Har du kopplat in tangentbordet ordentligt?

Räcker med lite glappkontakt för att något inte ska fungera.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kim Westerlund
Har du valt "Load Default Settings" och "Save and Exit" efter det?

 

lite svårt att göra det om man inte får bild i skärmen väl? ;)

 

Kolla moderkortets manual om där finns en reset-switch eller jumper som laddar default settings.

 

Ta loss alla komponenter utom processorn, en minneskam och grafikkortet. Startar datorn då? Testa med ett annat grafikkort och annat minne om möjligt. Kolla även som eklinder skrev att allt är ordentligt installerat.

 

Jag har varit med om liknande då grafikkortet och moderkortet varit inkompatibla, då grafikkortet inte varit ordentligt ikopplat, då minnet varit trasigt och då processorn varit för högt överklockad.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kim Westerlund skrev:

lite svårt att göra det om man inte får bild i skärmen väl? ;)

 

Han kommer inte in i BIOS heller då?

...dit brukar man komma även när Windows strular.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej jag har fått in biosen men när jag ska installera xp så startar datorn om efter en liten stund och sen går igång för att starta om igen sen så stängs skärmen av så står det att skärmen inte får någon signal,kan det vara grafik kortet det är fel på då eller vad kan det vara.MVH Sonny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan,

 

Testa nollställa bios igen, genom jumprar (kolla manualen) eller genom lite enklare, plocka ur batteriet i några minuter och sätt sedan tillbax de. Att ditt tangentborg inte fungerar kan bero på att du kanske kör USB tangentbord. Inte många bios som stödjer detta, dock kommer de fungera när/om datorn startar upp korrekt. Eventuellt kanska du kan byta tangentborg eller använda en ps2 till usb "omvändare"(minns inte korrekta termen.)

 

 

// Sparky

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mitt problem nu är att datorn går igång men sedan startar datorn om och kör en liten stund på windows installationen för att starta om igen utan vidare och då hör man bara att datorn är på men skärmen står i stand by läge och jag har ett nytt minne och provat nytt grafik kort och processorn vet jag att den funkar så är det någon som vet vad det kan vara.Tacksam för alla svar och tips

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En sak som jag har gått bet på ett par gånger är att nätagget har varit för instabilt/levererat för lite effekt. Vad använder du för nätagg?

 

/xJom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 300 watts nät aggregat är det för lite kanske,jag kanske behöver ett på 450 watt då eller jag vet ej men någon som kanske vet:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej de ska inte behövas om du inte har massa extra utrustning kopplat, exempelvis en uvlampa o dyl.

 

 

 

 

// Sparky

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har svårt att tänka mig att grafikkort kräver olika watt eftersom de alla switter på agpbryggan eller pci express som har både samma spänning och effekt oavsett kort eller har snubben sitt kort fördelat på 50 usb kablar?

 

:)

 

 

// Sparky

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

300 W kan räcka beroende på vilket grafikkort du har. Ett av mina nätaggregat uppträdde konstigt efter sommarens åskskurar, vilket gav de symptom du beskriver, så det kan vara värt att prova med ett annat nätaggregat om ditt nätaggregat har suttit i ett vägguttag över sommaren, utan överspänningsskydd.

 

[inlägget ändrat 2006-10-18 13:54:45 av xJom]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om ett graffikkort på 8x agp skulle dra 300W på bryggan skulle då gå förkrossande 200ampere därigenom.

Naturligtvis så drar inte grafikkortet 300 W eftersom ett 300 W nätaggregat inte levererar 300 W och dessutom inte bara på 12V-anslutningen (hur du dessutom kommer fram till 200A vore intressant att veta). Eftersom nyare grafikkort kräver mer än vad som går att få genom AGP-porten så har de en egen litet strömsladd som ska kopplas in direkt på grafikkortet. Du kan t ex läsa här:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=874638#874888

Ett singel-X1900XT hade jag inte monterat i en dator som inte klarar minst 22A på 12V och totaleffekten 400W, och för crossfire (två kort) så absolut ingenting under 30A på 12V och 500W.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=872069#872186

Det kan hända att grafikkortet inte får tillräckligt med ström. Har varit med om liknande fast med ett 6800GT, för vilket strömstyrkan var för låg. Även om den datorns nätagg låg på 460W var strömstyrkan på den för grafikkortet viktiga spänningen 12V endast 16A.

 

[inlägget ändrat 2006-10-18 14:33:53 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej de ska inte behövas om du inte har massa extra utrustning kopplat, exempelvis en uvlampa o dyl.

 

Som jag sa förrut, jag antog att han inte hade ett grafikkort med 'extern 'ström.

 

 

 

watt/agpn's volt

som vi alla vet är volt * ampere watt

8x – 528 MHz (1,5 V)

300/1.5

 

// Sparky

 

[inlägget ändrat 2006-10-18 14:44:03 av Sparky-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ganska stor skillnad på UV-lampa och kraftfullt grafikkort. Om du nu antar att någon inte har ett kraftfullt grafikkort utan att skriva det så är det väl onödigt att klaga på mig när jag inte antar det utan frågar i stället.

 

Samt att det viktigaste är 12V-anslutningen till kraftfulla grafikkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 300 watts nät aggregat är det för lite kanske,jag kanske behöver ett på 450 watt då eller jag vet ej men någon som kanske vet:

-----

 

Nej de ska inte behövas om du inte har massa extra utrustning kopplat, exempelvis en uvlampa o dyl.

 

 

--

 

Det är väl ganska stor skillnad på UV-lampa och kraftfullt grafikkort.

 

 

 

Det är ganska stor skillnad mellan att koppla in en spis eller en mobiltelefon i ett eluttag. Istället för att rabla upp massa exempel så frågade ja endast om han hade något inkopplat överhuvudtaget. Hoppas du förstå bättre vad jag mennar nu då? För att yttligare förklara så skrev jag uvlampa OCH dyl

 

 

 

 

btw, vart har ja klagat på dig? Onödigt och ta allt så j**la personligt

// Sparky

 

[inlägget ändrat 2006-10-18 15:47:07 av Sparky-]

[inlägget ändrat 2006-10-18 15:48:40 av Sparky-]

[inlägget ändrat 2006-10-18 15:58:22 av Sparky-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett nätagg igår men datorn går inte igång,på mitt förra så hade jag en strömbrytare bak på den men det finns det inte på denna hur ska man gå tillväga då?????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska bara vara att stoppa in sladden, men att det inte finns en knapp antyder att det kan vara en väldigt billig variant. Läs gärna tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=876020#876020

om just nätagg.

 

Jag har också köpt ett nätagg utan kontakt på baksidan, vilken var behäftad med leveransfel (bulk på DataPrince), men jag fick en RMA, som fungerade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har nu bytt det andra nätaggregatet mot ett annat med strömbrytare bak på nätaggregatet så nu går datorn igång igen men efter en liten stund när jag ska installera windows xp så stängs datorn bara av vad kan det vara:::: jag har ett nytt minne nytt nättagg nytt moderkort vad mer kan det bero på.Tacksam för alla tips

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahadu...

 

Det är inte mycket kvar. Kan du lista alla saker du har i datorn (märke och modell)?

 

Det enda jag kan tänka mig just nu är att datorn slår ifrån för att processorn blir för varm, beroende på att CPU-fläkten inte är monterad korrekt, eller att den inte snurrar. Men det brukar upptäckas under POST-meddelandena...

 

/xJom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...