Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avi och meny till dvdr


_Hazz_

Rekommendera Poster

Tjena..

Jag håller på med ett arbete där jag ska göra en film, i dvd format. Jag har även gjort en meny i flash som jag hade tänkt avända..

 

Hur går ja tillväga på smidigaste sätt?? Vilket prog är bäst för att mecka ihop en dvd med meny samt film i avi format??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte använda Flash för att göra menyer till en dvd, det fungerar på ett helt annat sätt.

 

Ett enkelt sätt är att använda ett program typ Nero som gör största delen av jobebt själv. Man kan ändra en hel del av sakerna men lite låst är man alt.

 

För att göra menyer utan att vara låst kan man använda t ex Sonic DVDit Pro. Då kan du rita dina menyer i Photoshop, göra knappar i Photoshop och sedan använda DVDit för att konstruera själva navigeringen.

 

För den ultimata kontrollen av exakt allting kan du använda t ex Sonic Scenarist, då kan du till och med skriva små programsnuttar som DVD-spelaren kommer att köra, kan användas för enklare spel, interaktiva frågetävlingar m m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte funka att göra menyn i flash sen använda knappen "Publish" för att få själva menyn till .mov fil.. Därefter använda programet VSO ConvertXtoDVD för att sedan få in den på en dvd??

 

[inlägget ändrat 2006-09-23 17:38:40 av _Hazz_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite på ConvertXToDVD och det verkar inte göra mer än t ex Nero gör, d v s ta ett gäng filer, konvertera dem till DVD-format (MPEG2) och generera en meny utifrån de filmer du har inkluderat.

 

På en DVD består en meny av 3 olika saker:

 

1. Bakgrund som kan vara stillbild eller en film.

 

2. En s k "subpicture" som en en beskrivning av "knappar", d v s saker som du kan "klicka" på.

 

3. Instruktioner till DVD-spelaren vad som ska hända t ex när man aktiverar en viss knapp.

 

Du kan iofs publicera flashfilmen som en avi/mov/... och använda den som bakgrund i en meny. Dock tror jag knappast att knappar och interaktivitet från Flash kommer med på din DVD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...