Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ett jobbigt problem


rpgmaster

Rekommendera Poster

jo min data har en tendens att starta om av sig själv när man använder den till att spela spel som t.ex. cs. den bara stängs av utan att det står du loggas ut o sånt sen startar den om sig själv och när man loggat in kommer det upp en ruta där det står: Datorn har återställts efter ett allvarligt fel. sen kan man välja om man vill skicka felrapport. ja har rätt nyligen instalerat ny hårdvara dvs nytt grafikkort, ny hårddisk och 1gb extra i internminne. min gamla hårddisk är fortfarande kvar. innan allt detta nya tillkom så funkade datan bra (dvs bra med tanke på att grafikkortet var rätt gammalt och den bara hade 256mb RAM). ja har klarat mig genom att spela på brorsans data men det blir rätt segt i längden att man måste va på hans data hela tiden. så jag skulle va tacksam om jag fick hjälp med det här problemet. sen en sak till me. om man har upplösningen på högre än 800x600 så blir bilden konstig den liksom rör sig som det kan se ut över en brasa att det rör sig på ett vågigt sätt. de problemet är mindre viktigt men skulle ändå bli tacksam om ja fick hjälp där me. min hårdvara:

 

grafikkort:NVIDIA GeForce 6600

 

hårddiskar: Maxtor 6Y080L0 och WDC WD2500JB-00GVC0

 

Ljudkort: Realtek AC 97 Audio

 

nätverkskort: Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC

 

Processor: Intel Celeron CPU 2.60GHz

 

Moderkort: MSI MS-6585 ATX Mainboard

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

Då får du upp en blåskärm med felmeddelande i stället.

Det viktiga informationen som man ska skriva av:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver, t ex BAD_POOL

Långt ner rad(er) med mest siffror, STOP...

Därefter ibland ett filnamn

 

När du installerade det nya grafikkortet, avinstallerade du då de gamla drivrutinerna innan du installerade de nya?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när ja kryssar ur rutan starta om automatiskt och klickar på ok står det: Om växlingsfilen på enhet C: har en ursprunglig storlek mindre än 0mb kommer systemet eventuellt inte att kunna skapa en informationsfil för felsökning om ett stoppfel inträffar. Vill du fortsätta ändå? ska ja fortsätta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det vill du.

Men det är kanske bäst att kontrollera växlingsfilens storlek eftersom du har mer minne nu:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Prestanda Inställningar - Avancerat - Ändra

Vad är valt där och vad står det under Växlingsfilens storlek högst upp?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

total växlingsfilstorlek för alla enheter: 1279mb. om man går in på ändra och sen på C: står det att storleken på växlingsfilen bestäms av windows. rekomenderat står det sen ska vara 1918mb o just nu är det 1279. går det bra att kryssa ur rutan eller?

 

[inlägget ändrat 2006-09-23 16:20:23 av rpgmaster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Windows och de flesta program på C: så kan det vara bra att lägga växlingsfilen på den andra disken så blir det jämnare utnyttjande av diskarna.

 

Sedan markerar du disken där växlingsfilen ska vara och så kan du välja Egen storlek. För Ursprunglig storlek så brukar man rekommendera ca 1,5 gånger mängden minne i datorn och för Maximal ca 3 gånger mängden minne. För den andra disken så kan du välja Ingen växlingsfil.

 

Det går också att fördela växlingsfilen på de två diskarna om man hellre vill det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm nu gör du mig förvirrad men ja har försökt få datorn att vela starta om utan resultat. nyss när ja spelade cs hoppades ja att blåskärmen skule komma men det enda som hände var att spelet istället stängdes av efter ett litet tag. ena dan stängs datan av andra bara spelet så de kan ta ett tag innan ja får reda på vad problemet är. men ibland om datan varit på länge stängs den oxå av. under tiden kanske du kan hjälpa mig me ett annat problem som uppstod ungefär samtidigt som detta problemet. jo min data vägrar spela upp filmer. ja har testat alla möjliga spelare utan resultat. det som händer är att när ja startar en film startas programmet som filmen ska köras i men sen blir datan nåt ordentlig seg. den blir segare än en data som man hade 1990 känns det som. ja använder då aktivitetshanteraren för att stänga av filmen. när den är avstängd går datan lika snabbt som förr som om inget hänt. tidigare när filmerna funkade hade ja ett codec från CCCP som ja använde för att få undertexter att funka. sen när filmerna inte vile spelas avinstallera ja codecet utan resultatet. sen dess har jag b.la. installerat k-lite codecpack men inget har funkat. ja har undrat om det inte är fel på avkodaren. så här står det i infon om avkodaren:

DShow SW

Name:"NeVideo.ax"

Company Name:"Nero AG"

Version: 4.2.12.9

Product Version: 2.1.6.1

CRC32: 0x2b624ce7

VID:0

 

W2k Upgrade=0

Win9x Upgrade=0

LCID=041d

en sak till som kanske inte e lika betydelsefull men ändå: ja kan se filmer på internet på t.ex. hamsterpaj o sånt

hoppas du kan hjälpa. ja skulle va tacksam då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det enda som hände var att spelet istället stängdes av efter ett litet tag

Kan tyda på värmeproblem, plocka/blås bort damm från ventilationshål och fläktar.

 

o min data vägrar spela upp filmer.

Kan jag inte mycket om, skriv en fråga i Multimedia-forumet i stället.

 

ja e inte säker på att ja avinstallera dom tidigare drivrutinerna för grafikkortet. var ser man de?

Det bästa är nog att avinstallera alla grafikkortsdrivrutiner, köra t ex DriverCleaner för att få bort alla rester, starta om och installera de nya drivrutinerna.

http://www.drivercleaner.net/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är nog att avinstallera alla grafikkortsdrivrutiner, köra t ex DriverCleaner för att få bort alla rester, starta om och installera de nya drivrutinerna.

ja e lite oklar över deras instruktioner som dom ger i readme-filen.

nVidia:

1. Unplug nic card or modem from net or disconnect

2. Remove nvidia from add/remove programs

3. Reboot into safe mode (F8 during boot up)

4. On reboot into safe mode WinXP SP1/SP2 will auto detect and install drivers. Just let it do its thing. If you can cancel out of the auto install hardware wizard then skip the rest and run Driver Cleaner! If you can NOT cancel out of auto detect wizard then...

5. Navigate to device manager->display adapters->highlight nVidia and click uninstall or remove but don't reboot

6. Disable any AntiVirus Software (If you don't disable is than it could give trouble)

7. Run Cab Cleaner (not needed, but recommended)

8. Run Driver Cleaner

9. Empty recycle bin and reboot

10. Install the new drivers

som ja uppfattar det måste man avinstallera drivrutinen eller? sen vet ja ej vad nic card är

Kan tyda på värmeproblem, plocka/blås bort damm från ventilationshål och fläktar.

det va knappt en månad sen ja blåste bort damm. tidigare me mitt gamla grafikkort funkade det rätt bra o då fanns det hemskt mkt damm. så skulle kanske inte tro direkt att det är problemet

[inlägget ändrat 2006-09-23 18:23:20 av rpgmaster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nic card = nätverkskort

Punkt 1. blir väl ungefär, se till att du inte är ansluten till internet genom att dra ur nätverks/internetanslutningen.

 

Punkt 2. är att avinstallera Nvidia från Kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort program

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för de punkt 5 fattar ja inte heller mkt av

kommer grafikkortet att avinstalleras när man tar bort nvidia från kontrollpanelen?

 

[inlägget ändrat 2006-09-23 18:27:14 av rpgmaster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nån som kan översätta det här åt mig:

5. Navigate to device manager->display adapters->highlight nVidia and click uninstall or remove but don't reboot

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
rpgmaster skrev:

nån som kan översätta det här åt mig:

5. Navigate to device manager->display adapters->highlight nVidia and click uninstall or remove but don't reboot

 

Översatt:

5. Gå till Enhetshanteraren - grafikkort - markera nVidia och klicka avinstallera eller ta bort, men starta inte om datorn.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska om kanske 10 min elr så börja me att avinstallera grafikkortet o sen alla drivrutiner. ja återkommer efter att det är klart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så nu har ja kört driver cleaner ja har avinstallerat drivrutiner för ati (mitt gamla grafikkort) och för nvidia(mitt nuvarande) enligt instruktionerna. nu så körde ja installations-cdn för nvidia och det gick smärtfritt. ja har ökat upplösningen och än så länge är bildskärmen normal. återstår att se om det står sig och om problemen me dataspelen försinnner eller ej. tack så mycket cecilia för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du cecilia ja tror nog att alla problemen är borta. ja testade nyss att kolla på film som ju inte har funkat alls tidigare. det gick!! filmen funkar hur bra som helst. tack så jättemycket för hjälpen cecilia!!!!! det här betydde enormt mycket för mig!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...