Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stoppa musen!


.sun

Rekommendera Poster

Har ett Nvidia GeForce4 MX 4000 som grafikkort, och har kopplat in TVn. Funkar rätt så bra - videoklipp visas som helskärm på TVn, och jag kan fortsätta använda datorn som vanligt.

 

Men.

 

Mushelvetet har ju fått en hel skärm till att röra sig på, vilket är irriterande när man ska t ex skrolla webbläsaren, eftersom musen då lätt försvinner över till TVn.

 

Har tittat i Kontrollpanelens musinställningar, och i nView Desktop Manager, men inte hittat något sätt att begränsa vilken yta musen ska få röra sig på. Hur gör man?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du utökat skrivbordet till TVn alltså?

 

Ligger TVn då parallellt med skärmen så att säga? Då är det lätt hänt att musen smiter över!

 

Lägg istället upp skärmarna relativt varandra på ett sätt som ger att risken för smitning minskar, ex.v som jag brukar göra:

http://goto.glocalnet.net/geforce/images/bild1.png

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade som sagt perfekt, men det ledde till ett nytt problem:

 

När jag trycker Print Screen får jag en skärmdump som består av båda skärmarna, placerad i just den position jag ställt in, resterande yta blir svart.

 

Visst, jag kan beskära skärmdumpen, men det är ju inte snyggt. Kan jag på nåt sätt stänga av skärm 2 så den inte omfattas alls av vare sig mus eller Print Screen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tar du en vanlig skärmdump med PrtScreen knappen finns två lägen. Ena är att den tar hela skärmytan, dvs även eventuell andra, tredje och fjärde skärmen. Som sig bör.

 

Andra är att ta enbart aktiva fönstret, tryck ned CTRL+PrtScreen för detta.

 

Vill du ha fler alternativ, som ex.v. markera ytan som ska dumpas (direkt till fil), så får du ta hjälp av andra program. Inget att rekommendera med det finns säkert andra som här som har.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alt + PrtScreen ?

tack för rättelsen. Ibland blir det fel...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...