Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

summering av cellområden


johan-n

Rekommendera Poster

Jag har behov av att söka igenom en rad med celler ex b4-m4.

I raden finns det tal som ska summeras på följande sätt.

Om (b4 och c4) blir större än 50 tillsammans ska bägge fälten bli röda, sedan ska (c4 och d4) kontrolleras om de blir mer än 50 osv

två och två tills raden är slut.

 

Hoppas på förslag till en lösning, tack på förhand

 

/johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villkorsstyrd formatering är fantastiskt!

 

Markera B4 -M4 och välj Format - Villkorsstyrd formatering.

Rutan längst till vänster väljer du "Formeln är" och i formelrutan till höger skriver du =ELLER(B4+A4>50;B4+C4>50).

Sedan klickar du på Formatera... och väljer önskat format.

OK Hepp!

 

/Pär B

 

PS.

En följdfråga som dök upp när jag kollade din statistik. Gör vi ditt skolarbete när vi svarar på frågorna, eller håller du på och utvecklar något?

DS.

[inlägget ändrat 2006-09-22 09:55:24 av PerboMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PerboMan du undrade över mina frågeställningar. Du gör inte mitt skolarbete, men du hjälper mig med ett schemaläggningsprogram.

Ett program som är ett hjälpande planeringsvektyg för personalens arbetstider så att ex en person inte får jobba alla lördagar osv. Programmet ska även kunna varna för om man av misstag lägger ut för mycket tid på den anställde i förhållande till tjänstgöringsgraden.

 

Jag tackar för din hjälp, du kanske även vet en bok som kan introducera mig i visual basic för excel tillämpningar, jag känner att

jag hamnar där förr elller senare.

 

/johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min misstänksamhet, men det var en sådan regelbundenhet över dina frågor (plus ett uppehåll över sommarlovet, plus din epostadress) så jag började undra lite. Dessutom kom det så få återkopplingar till de svar du fått.

 

För att svara på din fråga så använder jag själv i väldigt hög grad den inbyggda hjälpen (även om man ibland får vara lite kreativ och ta vägen om Se även... för att hitta precis det man söker). I bokväg så använder jag då och då VB & VBA in a Nutshell av Paul Lomax samt Writing Excel Macros with VBA av Steven Roman, båda utgivna av O'Reilly. Någonstans på jobbet har jag också en bok på svenska som jag kan återkomma till på måndag.

 

Vänligen

Pär B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojsigt, hur går det.

Jag har också gjort ett schemaläggningsdokument för mitt job, mycket jobb!

Speciellt med nya ATL-lagen som ska gälla från nyår, jag ska leta efter dina tidigare postar någon dag och se om jag kan få några tips från dem.

 

Som det nu är så matar man in ett terminsschema och excel tar då fram veckoscheman automatiskt och kan plocka fram statistik på vem som haft flest jourer etc samt plocka ut individuella scheman.

Jag tänkte att det ska plocka fram vecko- och månadsarbetstid också men jag har kommit fram till en schemamall som fungerar med nya ATl lagen så det är inget skriande behov av det, mitt schema är för en röntgenavdelnings läkare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...