Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

KAN NÅGON HJÄLPA MIG??


emil91

Rekommendera Poster

jag skulle testa ett grafikkort i min dator efter det började den pipa hela tiden sen tog jag ur det samma sak ett evigt pipande sen såg jag att några kondensatorer runt processorn hadde börjat ge upp så jag bytte dom med men det piper fortfarande bara vad kan vara felet? det var ett pci grafikkort jag testade

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligt när man tar ur och sätter i kort i datorn är att andra komponenter lossnar.

 

Prova att plocka ur RAM minnet och sätt tillbaks det igen så du riktigt känner att dom sitter rätt, samma sak med ev. övriga PCI kort i datorn, kolla att inget krupit ur sina hållare, tryck ner dom ordentligt, nöj dig inte bara med att titta utan känn efter.

 

Sen den tråkiga versionen, om man inte skyddar datorn och dess komponenter emot statiskelektricitet så kan en liten gnista/urladdning förstöra komponenter i datorn, det är därför viktigt att man alltid är försiktig och laddar ur sig ordentligt innan man hanterar komponenterna i datorn och helst har utrustning för att eliminera statiska urladdningar.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle testa ett grafikkort i min dator efter det började den pipa hela tiden

 

 

Hur låter pipet?

 

 

 

sen såg jag att några kondensatorer runt processorn hadde börjat ge upp så jag bytte dom

 

 

Hur menar du...bytte dom? Ska vi tolka dig som om du "handgripligen" lödde bort dom och ersatte med motsvarande hela? Eller hur ska vi tolka denna rad?

 

 

Installerade du dom rätta drivrutinerna till grafikkortet?

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är svär att förklara så här hur pipet låter typ pip.....pip.......pip......pip

 

 

ja jag lödde bort dom och satte ditt nya men det gav ingen skilnad

 

 

 

jag kunde inte ens få bild så jag kunde inte installera grafikkortet (datorn startar inte)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är svär att förklara så här hur pipet låter typ pip.....pip.......pip......pip

 

 

Menade egentligen hur många pip datorn piper varje gång...

Eler piper den jämt hela tiden?

 

 

 

ja jag lödde bort dom och satte ditt nya men det gav ingen skilnad

 

Det är väldigt riskfyllt att på egen hand byta ut komponenter på ett fabriksmonterat moderkort om man inte exakt vet vad man pysslar med.

Du måste ju veta exakt vad det är för sort komponent, så att det blir rätt på alla sätt.

 

Det behövs ju bara ett mycket litet misstag så kan ju hela moderkortet bli helt förstört.

 

Det verkar ju som om det hände något i samband med att du skiftade grafikkort?

 

Och med lite otur så blev det nog inte bättre av att du på egen hand bytte dessa komponenter, om du som sagt inte är väldigt duktig på komponenter och finlödning/ytmontagelödning, detta kräver normalt mycket kunskap/praktik.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den slutar aldrig pipa och jag har ganska mycket kunskap om lödning och komponenter och. det skädde när jag bytte grafikkortet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjäpte inte för allt det där har jag testat kan det inte vara något annat?

 

Har du ett grafikkort som kräver en extra spänningsmatning och har du i så fall anslutit den?

 

Brukar i så fall vara en Molex kontakt 4-pol samma som du använder t.ex till hårddiskar.

 

Provat att nollställa bios antingen genom att ta ur biosbatteriet ett kort tag eller genom "clear cmos" bygeln som brukar finnas i närheten av biosbatteriet?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvär jag har ingen ström kontakt på grafikkortet men jag har plockat ur det nu och jag har resetat bios med bygeln och plockat ur batteriet men inget hjälper den bara piper typ 2 sec efter jag startat den vad jag än gjör

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag bara ett tips kvar i detta läge, strippa ner datorn till ett minimum av komponenter för att utesluta fel.

 

Koppla ur alla IDE och S-ATA enheter, koppla ur diskettstation och alla expantionskort (ex. ljudkort, nätverkskort osv.) förutom grafikkortet.

 

Kontrollera att CPU'n sitter ordentligt i sin hållare.

 

Ta ur alla RAM minnen utom ett, när du testar igen så har du bara moderbordet, grafikkortet, CPU och ett RAM minne i datorn.

 

Prova att starta, kvarstår felet så om du hade fler en ett RAM minne växla till ett annat och testa igen.

 

Startar datorn och du kommer fram till bios så slå av den igen och börja bygga upp den del för del.

 

Om den vid något tillfälle åter vägrar att starta plocka ur den komponenten du nyss kopplade in och gå vidare med nästa tills hela datorn är uppbyggd igen och du har den/dom trasiga komponenterna kvar.

 

Om den inte vill starta nerstrippad har du kvar nätaggregat, grafikkort, CPU och moderbord som trolig felkälla, dvs om du nu inte bara hade ett RAM minne då kan det fortfarande vara det felet.

 

Grafikkort har du ju redan provat att skifta (åtminstone uppfattade jag det så) så då har du antingen ett felaktigt nätaggregat (inte särskillt troligt) en trasig CPU eller moderbord (mera troliga kandidater i så fall).

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...