Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seg uppstart ???


Rattaxes

Rekommendera Poster

Jag har haft min dator en längre tid och den har fungerat kanon. Sen för några dagar sedan så installerade jag min webkamera som varit inaktiv ett bra tag. Kanske gjorde jag detta i fel ordning (satte in kabel och sedan installerade skivan). Men i alla fall. datorn fungerade som den skulle några gånger till men så en gång så stannade den bara vid Windowsloggan. Den i färg och där en lite indikator går många gånger. Men grejen är att här står den i nästan en minut innan datorn kör vidare. jag formaterade om hela disken och installerade Xp på nytt men fortfarande lika segt och nu vet jag inte vad jag ska göra. Är det någon som har kanske råkat ut för samma sak eller bara är väldigt väl bevandrad inom området.

 

Stort tack på förhand

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det varit så att din drivrutin till kameran var gammal och störde lite andra processer? Har du kollat om det finns en nyare drivrutin?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JennY R

 

Kanske är så fallet, men jag tycker det borde ha försvunnit efter att jag formaterade disken och installerade på nytt

 

Dessutom ser jag nu att min DVD brännare har bytt beteckning mot vad den hette innan. Beteckningen som den har nu finns inte ens med på tillverkarens hemsida ???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är så fallet, men jag tycker det borde ha försvunnit efter att jag formaterade disken och installerade på nytt

 

Min tanke var att du installerade cam:en på nytt, vilket även skulle innebära att du installerat om den gamla drivrutinen. Om du INTE gjort det - har du installerat något annat?

Har du kört någon virusscan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter som typiskt drivrutinskonflikt. Vad är det för kamera du har? Jag har en Logitech Quickcam Pro 4000 och det verkar som om Logitech inte alls hängt med i utvecklingen, för trots att man hämtar senaste drivrutinerna på deras hemsida så är de så gamla att Service Pack 2 säger ifrån. Man måste köra med urgamla rutiner o riskera systemdriftsäkerhet för att få kameran att funka.

 

Om du har gjort en uppdatering av systemet och kanske även drivrutiner för din DVD-enhet innan du gjorde en ominstallation, kanske du måste göra samma sak igen, för att få den konstiga enhetsbeteckningen att försvinna och få tillbaka den du hade.

 

Kolla även så att du inte har program installerade på någon annan partition som kan störa din nyinstallation och se till att uppdatera ditt operativsystem och drivrutiner.

 

Notera att datortillverkare många gånger har CD/DVD-enheter som de själva inte tillverkar utan köper in, det kan vara en anledning till att du inte hittar rätt enhet hos den tillverkare där du har sökt drivrutinen.

 

Om du har svårt att bestämma vad det är för DVD-brännare du har kan du använda Windows-hjälpen. Gå via Start-knappen > "Hjälp och support". Under rubriken "Välj en aktivitet" klickar du på länken "Använd verktyg om du vill se information om din dator och diagnosticera problem". Välj sedan "Avancerad systeminformation" i vänstermenyn och sedan "Visa detaljerad systeminformation (Msinfo32.exe)".

 

Där kan du under "Komponenter" i menyn till vänster hitta "CD-ROM-enhet" som du kan klicka på för att se all info om din DVD-enhet. Det kanske gör det lättare att hitta rätt drivrutin hos din tillverkare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brännaren kom tillbaka till sitt gamla jag när jag stängde av datorn och drog ut sladdarna, satte på den och stängde av den, satte i kablarna igen och då hittade den rätt. Jag kollade så att brännaren var satt till master och min dvd läsare till slave, så det borde det inte varit något problem, nu går den också helt ok i starten s¨å jag hoppas det var problemet. Kanske lades grunden när jag uppgraderade firmwaren på min brännare för ett tag sedan. Det har funkat bra men kanske så är det något som gick fel när jag installerade kameran.

 

 

Sen såg jag även att i enhetshanteraren ser det itne likadant ut som innan. Under IDE ATA/ATAPI ser jag nu tre olika, innan bara en. Nu finns det Nvidia Nforce MCP2 IDE Controller och sedan en primär och en sekundär. Där fanns det alltså bara en innan som hete något i stil med Nvidia Nforce2 och mer. Något förslag. tycker mig har uppdaterat allt från tillverkaren till moderkortet...

 

tack på förhand

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...