Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Burkigt ljud med Realtek hd audio

rybrandj

Recommended Posts

Hej!

Har en toshiba dator med ett realtek hd audio ljudkort. Testade idag att koppla in datorn till stereon. Ljudet som kom ut var extremt dåligt, burkigt och helt utan bas.

Undrar om någon har liknande problem och vet någon lösning eller om ljudet från detta ljudkort är så dåligt???

//Jonas

Så dåligt skall det väl inte låta även om det inte är ett "höjdarkort". Vill du ha riktigt bra ljud så blir det nog att köpa ett separat USB- eller FW-ljudkort.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

• 4 weeks later...

tjenare...du jag har samma problem med en likadan dator...det är helt värdelöst....har du fått ngn ordning på ditt? jag hade en HP innan och det va kanon...det är ju till och med bättre ljudåtergivning i en mp3 spelare:S

ha d

gti linus: tyvärr har det inte löst sig. Var på elgiganten och de hävdade att det ska vara så dåligt ljud, är själv ganska säker på att det inte ska vara så dåligt. Det är ju riktigt pissigt ljud.

Så dåligt skall inte ljudet vara. Har du provat med att koppla in ett par skapliga hörlurar och spela en vanlig CD?

Om ljudet är så dåligt som du beskriver det (och det inte beror på fel i kablar till stereon) så tror ju jag att det är fel på datorn. Du bör ha en ljudkvalitet som en MP3 spealare i femhundrakronorsklassen ungefär (eller bättre).

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

NWM: har inte testat ett par vanliga hörlurar men får göra det!

att det är lika bra som en mp3 i 500 kr klassen är det ju inte...det är precis som att man bara höjjer med en extern volymkontroll när man har maxat det på datorn= urselt

det borde ju vara så att man sätter ngt filter på datorhögtalarna så dom itne sprängs istället för att sätta i värdelösa ljudkort...(irriterad)

det jobbigaste med denna historien är att jag hade en HP innan som ajg va kanon nöjd med men den förstörde ju HP när dom skulle laga den så jag fick ju en annan datorn...

ha d gott

Du har väl surfat till Toshiba och hämtat de senaste drivrutinerna för ljudkortet till just din dator. Ta hem de senaste chipetsetdrivrutinerna oxså när du ändå är där.

-nisse

NWM: Har testat med alltifrån hörlurar till flera olika högtalare. Lika dåligt med allt.

Tog hem de senaste drivrutinerna men det hjälpte ínte det heller. Hade gärna lämnat tillbaka datorn men det går tyvärr inte. Kollade på hemsidan och datorn skulle ha ljudkort med förstärkt bas i stället verkar de ha glömt den helt. Tror på allvar att det är något produktionsfel på datorn men har inte orkat lämna in den än.

Tråkigt att det inte funkade, återstår väl bara att lämna in datorn för så illa som du beskriver att det låter skall det inte gör även om vi inte talar om "tung Hifi".

-nisse

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...