Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kan jag installera XP innan jag ominstallerar datorn?

Monis

Recommended Posts

Jag måste installera om datorn men bör också inst XP (har windows 2000 nu).

Har aldrig ominstallerat min dator förut. Jätterädd för att göra fel. Nån som har några bra tips/råd? filer bör jag spara ner på en server eller spara på nåt medium. Alla program måste jag inst igen? Hur blir det med mina e-certifikat då? har ett genom handelbanken. Att ominstallera datorn lär ta många tim har jag förstått? Tack på förhand.

Alla program måste jag inst igen?
Ja

Hur blir det med mina e-certifikat då? har ett genom handelbanken.
Har för mig att det finns någon export-funktion i det programmet så att man kan spara certifikatet på diskett/CD etc. Kolla på Handelsbankens webbplats om hur man gör om man ska komma åt banken från flera datorer.

filer bör jag spara ner på en server eller spara på nåt medium.
Allt som finns under Mina dokument samt alla mejl och adressböcker som finns på datorn (varierar med epostprogrammet var de finns). Skriv ner inställningar för internetanslutningen och epostprogrammet om du inte har kvar pappret från internetleverantören. Exportera/spara bokmärken/favoriter i webbläsaren. Det finns säkert mer, du får gå igenom de program du använder och se vad som är viktigt att behålla i dem.

Ladda ner drivrutiner och spara så att du kan uppdatera med dem efter installationen, samt en brandvägg så att du kan installera den innan du ansluter datorn till internet.

Varför behöver du installera om datorn?

Är XP Home eller Pro du har tänkt att använda?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...