Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkortet som flaskhals?


Mattias609

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en tre år gammal PC med en P4 2,0 och 512 Mb ram (som ska bli 1024 snart) samt en 17" TFT skärm från HP. Grafikkortet är ett AGP NVIDIA GeForce4 MX 440 64 Mb. (fläktlöst).

 

Jag har precis installerat Half-Life 2 på min dator och får givetvis köra med de lägsta (rekomenderade) inställningarna på effekterna i upplösningen 1280x960.

 

Jag funderar på att byta ut mitt grafikkort till något nyare så att jag kan öka på effekterna lite mer. (Helst fläktlöst) Det finns säkert en gräns då processorn eller skärmen blir flaskhalsen, och jag vill inte direkt köpa ett 7800GT kort, då jag ska byta dator inom 1-2 år.

 

Finns det någon som vet om gränsen går vid ex 7300GS/GT eller 6600GT eller tidigare?

Mycket tacksam för alla svar och tips.

/Mattias

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som vet om gränsen går vid ex 7300GS/GT eller 6600GT eller tidigare?

Att lägga ut de ca 1200-1300 kronorna som de korten kostar som lägst (för agp) är inte riktigt lönsamt då P 4 2.0GHz inte alls klarar nyttja dem fullt ut. Gäller speciellt ifall processorn är baserad på den gamla Willamette-kärnan som inte har mer än 256KB level 2-cache.

 

Men det är ändå MX 440-kortet som är datorns största flaskhals, med mkt klen prestanda och hårdvarustöd för endast DX 7.0 och därmed inga shaders alls (inte ens den gamla SM 1.1 vilken t o m GF 3 klarade).

 

Ett mer rimligt kort att matcha datorn i övrigt tycker jag standard-6600 (ej GT) är. Det är ett kort som – även om det idag räknas till nedre budgetklass – presterar väldigt mkt bättre än MX 440 samt har shaderstöd för upp till den nuvarande versionen 3.0. Det medför att GF 6600, förutom den högre prestandan, så även klarar visa en omjämförligt vackrare bild i stället för den utsmetade och grötiga DX 7.0-grafiken.

 

GF 6600 från strax under 900kr...

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=6600+agp+-le+-gt

 

...köra med de lägsta (rekomenderade) inställningarna på effekterna i upplösningen 1280x960.

En parentes men... har din TFT bildformatet 4:3? Mer vanligt för platta skärmar är annars formatet 5:4 och 1280x1024.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för ditt svar, jag hoppas jag hittar ett liknande kort, eller ett begagnat. Ang upplösningen så har skärmen 1280x1024, men i spelet HL 2 så stod hade jag tillfälligt upplösningen 1280x960.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...