Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drive not ready - system halted???


Pusher

Rekommendera Poster

Hallå! Jag ser detta som min sista utväg till att kunna få hjälp med en av mina datorer.

 

För ungefär en vecka sedan så krascha hårddisken och jag bad en polare att formatera om den.

 

Han tog hem hårddisken till sig och formatera den.

 

Formateringen gick bra men sen när jag hade kopplat in hårddisken i datorn och startade den så kommer där fram efter 10 sekunder en text längst upp i vänstra hörnet (DRIVE NOT READY - SYSTEM HALTED)

 

Vi har försökt med allt men vi kommer inte på problemet.

 

Är det att jag kopplat hårddisken fel? eller är det att det är fel på någon annan hårdvara i burken?

 

Snälla Hjälp mig!

 

Mvh // Pusher

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade han Windows på sin dator och sen tog du o stoppade in disken i din dator?

Windows måste installeras på den dator som den ska användas på.. det kan gå annars om båda moderkorten har samma idestyrenheter tror jag det är, men det bästa är att installera det där det ska användas.

 

 

[inlägget ändrat 2006-09-20 16:23:22 av nire]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså han tog ut sina egna hårddiskar och satte in min hårddisk och formatera den.

 

 

Problemet var det också att jag kunde inte formatera den på min egen dator för kom inte ens in i systemet om du förstår vad jag menar.

 

Har du någon annan idé?

 

Tack så mycket för hjälpen och du får ursäkta mig men kan inte speciellt mycket om datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo han formaterade den på sin dator men det innebär ju bara att han har tömt den, men installerade han windows på den igen så att det bara var att stoppa in den i din dator och starta, eller har du installerat windows?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tror han installerade om windows hemma hos sig på sin dator!

 

Du menar att han bara skulle tömma den och sen skulle jag själv installera windows?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att han bara skulle tömma den och sen skulle jag själv installera windows?

Ja, eftersom man bör installera windows på den datorn som windows ska användas, eftersom under installationen så installeras hårdvara och annat som behövs för att kunna starta windows sen, och om han nu installerade sin hårdvara och sen flyttar hårddisken till din dator och du inte har samma så kan inte windows startas.

 

Det enklaste är nog att han formaterar disken igen och installerar windows fast på din dator.

 

Problemet var det också att jag kunde inte formatera den på min egen dator för kom inte ens in i systemet om du förstår vad jag menar.

 

Kunde du inte starta med windows skivan? isf. så beror det nog på att bootordningen, dvs. ordningen datorn letar efter startbara program, är inställd på att leta på hårddisken innan den letar efter cdskivor i cd/dvdenheten.

Hur försökte du formatera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok nu förstår jag!

Jag ska försöka göra det på de viset så får vi se ;)

 

 

Tack så jätte mycket för att du tog din tid till att hjälpa mig!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...