Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Moderkort

Knallhatten

Recommended Posts

Hej!

För ett tag sen packade mitt moderkort ihop så jag bestämde mig för att köpa ett nytt vilket inte va det lättaste att hitta till min processor som är en p4 socket 478. Hittade till slut ett av märke Asrock http://www.asrock.com/product/P4i65G.htm va dock tvungen att ta bort lite minne i och med mitt gammla moderkort hade 3 slotar och detta bara 2 va tvungen att ta bort ett 256 i ram. Jag formaterdade windows vid bytet och uppdatera alla drivrutiner till xp moderkortet och grafikkortet

Men grafiken laggar har allt inställt som jag haft förrut. Det laggar extrem mycket tex. när jag kör world of warcraft när man kommer i sitvationer med fler än 1 spelare.

Det här är min data:

Intel® Pentium® 4 CPU 2.40GHz 512kb

1.5 GB i Ram

NVIDIA GeForce 6800 256mb ram

Asrock moderkort (se länk)

Jag vet inte men jag tycker inte det borde göra så mycket för att man tar bort 256 i ram minne.

Du har 1.5GB minne. Det betyder att du har 1GB + 512MB minne tror jag.

Läs Caution 3 och 4 på sid 8 i Manualen.

Det betyder att du inte kan ha DUAL CHANNEL TECHNOLOGY aktiverad, förutsätter 2 lika minnen.

Kruxet är att med 2 minnen kanske du bara har alternativet DUAL CHANNEL TECHNOLOGY dvs du behöver ett nytt identiskt 1GB minne.

Skulle testa med vad som händer om du tar bort 512MB och kör enbart med 1GB minnet.

Kolla också minnes inställningar i BIOS. Det kanske går bättre med manuellt inställda minnestider (vilket förutsätter bra manuellt inställda tider)

(Fråga inte mig hur man gör har bara gjort det en gång med en massa nerladdad och utskriven info i ämnet framför mig)

Provade att ta bort 512MB minnet men det vart ingen förändring. Vet inte om jag vill hålla på och pilla i BIOS. Får fråga en kompis om han kan komma över och kolla på inställningarna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...