Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

20pin + 4pin i 24-kontakten


nightzero_hotmail.com

Rekommendera Poster

nightzero_hotmail.com

Hej,

 

Köpte ett nytt moderkort och nätaggregat.

 

Moderkortet har en 24 pins kontakt samt en separat kvadratisk 12V 4pins kontakt.

 

Nätaggregatet har bl.a. dessa "pluggar": en 20 pins plugg, en 4 pins plugg samt en 12V kvadratisk plugg.

 

Jag har monterat 20-pins pluggen i 24 pins kontakten och 12V pluggen i 12V kontakten. Maskinen funkar fint, men borde jag även sätta i 4 pins pluggen som är över i 24 kontakten? Jag misstänker att man delat på pluggen för att aggregatet ska vara bakåtkompatibelt med gamla 20 pins kontakter.

 

Blev osäker då jag tittade på en annan dator monterad av datorbutiken. Där hade dom endast 20 pins pluggen i 24 pins kontakten...

 

Mvh,

Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Jag råkade ut för samma sak med mitt senaste datorbygge. Köpte därför en adapter, så att jag fick mitt 20-pins nätagg att bli 24-pin till moderkortet.

 

Går säkert att köra det såsom du gjort, men risken finns ju att du kan få problem senare. Då i form av strömbrist till olika enheter, för att inte ATX-kontakten räcker till.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 pins är ofta delade i 20 och 4pin på nya nätaggregat för att ge valfrihet, biligare än 24 / 20 adapter.

Jag hade satt i kvadratiska 4pins pluggen.

 

Som vanligt hoppas jag den inte går att sätta på 3 felaktiga sätt för då skulle jag inte våga trycka i den innan jag hittat info hur den ska sitta.

 

En sak jag tänkt på är att när man testar nya moderkort och nya grafikkort idag så verkar man nästan alltid använda 600 eller 700W nätaggregat med 4 st 12V spänningar på testsiterna.

Och max ström på varje 12V är ofta i området 15A till 20A.

 

http://www.nordichardware.com/Articles/?page=6&skrivelse=488

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju nätaggregatet som är förberett för olika anslutningar/moderkort.

 

Men det är nog att föredra som Stefan Eklinder säger.

Du tjänar på det.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kim Westerlund

Du ska nog koppla i alla 24 pins. De flesta nätagg värda att nämna har antingen hel 24-pin atx-kontakt eller 20+4-pins som ditt verkar ha. den kvadratiska 4-pinskontakten ska då gå att koppla fast i 20-pinsditon innan du kopplar i den i moderkortet. 4-pinskontakten ska då ha kabelfärgerna gul, orange, röd och svart. Se: http://pinouts.ru/Power/atx_v2_pinout.shtml

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...