Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ASP.NET och AJAX


Kunskap

Rekommendera Poster

Hej! Jag har fått möjligheten att ev. utveckla någon applikation med ASP.NET och AJAX. Har dock inte använt AJAX och undrar om detta är svårt?

 

Krävs särskilda verktyg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajax behöver du ju inte använda om du använder ASP.Net. MS använder sin egen variant av ajax för att uppnå samma sömlösa effekt mellan klient och server. (Det är möjligt iofs att det finns vissa situationer där det går att komplettera med AJAX, men kommer inte på ngt specifikt just nu)

 

Ajax anser jag inte vara en speciellt svårinlärd teknik om du redan behärskar serverprogrammering samt klient-javascript. För klientdelen behöver du inget annat verktyg än det du redan idag använder för att koda html/javascript.

 

ASP.Net utvecklar du lämpligtvis i Visual Studio eller gratisvarianten Visual Web Developer, som du hittar här: http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så här att jag ev. ska utveckla till en firma som troligen redan använder ASP.NET och AJAX, så förmodligen måste jag använda det.

 

Har tittat lite hastigt på gratisvarianten av Visual studio. Är det mycket skillnad på den och Visual Studio 2005, förutom att vissa funtioner saknas naturligtvis?

 

Jag har redan Visual Studio både 2003 och 2005, men det är en akademiker-licens och får nog inte användas kommersiellt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en uppsjö av information om dels AJAX, dels atlas på nätet som är lite olika tekniker för att uppnå samma sak. Så hitta info om det kommer inte vara några problem.

 

Visst är det skillnad mellan VS 2005 och expressvarianterna, men man klarar sig utmärkt med expressversionen. Du har rätt i det att du får ej tillverka kommersiella produkter med akademilicensen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...