Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IBM netvista, ljuddrivrutin


angelfalls

Rekommendera Poster

Har tillgång till en annan datorn hemma, har nyligen formaterat om den och installerade om XP, det är en gammal IBM netvista,...

problemet är ljuddrivrutin, jag har ingen drivrutin till det, xp hittar ingen.

 

Har även sökt på internet laddat massa program för att hitta den rätta drivrutin bl.a. driver guide toolkit, ingenting hjälper.

Det har funnits ljud innan på datorn, men sen jag när installera om xp sen dess har jag haft problemet med ljudet.

 

Jag vill ha ljud på datorn, hur fixar jag det, hur hittar jag den rätta drivrutin till ljudet.. HELP ME

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett onboardkort eller är det ett pci kort? Om det är onboard får du söka på moderkortstillverkarens hemsida.

 

Kanske Everest kan tala om vad du har för ljudkort.

 

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

 

Här är IBM:s drivrutiner om det är ett onboardljud

 

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/product.do?doctypeind=9&template=%2Fproductselection%2Flandingpages%2FdownloadsDriversLandingPage.vm&sitestyle=ibm

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

[inlägget ändrat 2006-09-20 18:22:18 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du laddat ner Everest som Datamilla föreslår,klicka på Dator

och sedan på Sammanställning,scrolla ner till Ljudkort och klicka

på namnet så kommer du till nedladdningssidan för drivrutiner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Ljudkort

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scrolla ner till Ljudkort och klicka

på namnet så kommer du till nedladdningssidan för drivrutiner.

 

Tack Brynäsarn :)

 

Mer än vad jag visste faktiskt.. alltid något nytt

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag har nu provat massa drivrutin program bl.a. everest home, driver genius, my drivers osv. men hittar fortfarande inte den rätta drivrutin.

Öppnade datorn och kollade inifrån, där stod det om intel på moderkortet:

 

Intel 810

FW82810E

L2090162

SL3MD

INTEL 98

MALAY

 

har provat massa drivrutiner från intel t.ex. sound max, 82810, 82801 osv. ingenting hjälper.

 

kan någon hjälpa mig hitta den rätta drivrutin till datorn??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du testat länken på IBM?

Vilken Netvista har du?

Finns några modeller att välja på.

 

 

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/product.do?doccategoryind=121132&template=%2Fproductpage%2Flandingpages%2FproductPageLandingPage.vm&brandind=11&familyind=50246&machineind=0&modelind=0&partnumberind=0&subcategoryind=0&operatingsystemind=121210&validate=true

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp.. jag har testat länken har även testat nåra ljud drivrutiner från IBM´s hemsida,

jag kollade på datorn, d e ju en gammal liggande datorn så d endast som står på den är IBM Netvista, inga nr ingenting mer så jag vet faktiskt inte vilken modell det är.. :(

Funderar på att ringa IBM support men sist när jag ringde dem angående ett annat problem tidigare med datorn, då vägrade dem att hjälpa mig pga. att d kostade lite pengar för den datorn jag har skumt..

 

Finns det någon man kan ringa för att få hjälp?? någon support förutom microsoft..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björketorparn

Det verkar som om Intels 810 chipset innehåller även AC97 ljud,

Här är två drivare från IBM till AC97, kanske är värt ett försök då? =)

 

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/license.do?filename=netvista/k9yt01a.exe

 

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/license.do?filename=thinkcentre_drivers/q5aud01us13.exe

 

De två olika Ac97 ljud drivrutinerna jag hittade på ibms hemsida, bör ju vara nån av dem, men du hade testat lite olika drivrutiner från deras hemsida redan?

[inlägget ändrat 2006-10-12 22:14:20 av Björketorparn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, jag har testat nåra drivrutiner från deras hemsidan.. kommer inte ihåg vilka d var.. men dem här länkarna som du tipsa funka inte,.. d va något fel på ftp sidan, den kom aldrig fram.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björketorparn

Testa då att gåin på IBMs support/download sida och sök på ac97, så får du upp realtek och en till, så kanske det funkar där =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey.. nu har jag testat massa från hemsidan.. det dök upp nåra så jag passade på o ladda ner dem flesta både realtek AC 97 och även via.. men ingen av dem verkar fungera..

 

jag hoppas d e inget fel på ljudkortet.. den har ju fungerat innan, men om man råka installera fel drivrutin påverkar det ljudkortet??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp jag har testat på support sidan..

men där dök det upp några andra drivrutiner jag tror soundmax.. och dem fungerade inte alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...