Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rapport via Excel


classified

Rekommendera Poster

Hej.

Jag försöker skapa ett "rapportsystem" med hjälp av Excel.

Jag vill ha ett dokument som jag kan skriva in exempelvis olika platser tidpunkter samt åtgärder. Det skulle behöva vara ett scrollbart dokument där varje ruta är scrollbar för att jag inte ska behöva skriva in varje grej bokstav för bokstav. Hoppas ni förstår. Är detta möjligt att göra i Excel???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag förstår riktigt.

Menar du Fönster, Dela?

 

Annars kanske du kan testa att markera några celler och gå till menyn "Data, Verifiering". Kryssa i "nedrullningsbar listruta i cell". Ändra rutan "tillåt" till lista. Antingen länkar du till ett cellområde med data eller skriv in en lista manuellt, Typ: Alfa;Beta;Gamma

Dessutom har Excel en slags inbyggd igenkänningsintelligens som föreslår ord som står högre upp i samma kolumn när du skriver.

 

Men som sagt var, jag tror jag missförstår vad du vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha förstått rätt.

Problemet är nu att jag har en engelsk version av excel och hittar inte "nedrullningsbar listruta i cell". Ändra rutan "tillåt" till lista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du i formlerna? Då är svaret ja. Du kan göra en kolumn till ett namngivet område (infoga, namn, definiera)

 

På bladet, Nej, du kan inte ändra namnen till valfritt värde. Du kan få siffror istället för bokstäver, men det var väl knappast det du menade :-) Verktyg, alternativ, allmänt, "R1C1 referenstyp"

 

Om du bara vill slippa dom kosmetiskt så kan du dölja kolumn rubrikerna

Verktyg, alternativ, visning, ta bort krysset i "rad och kolumnrubriker"

 

Sen kan du låta den översta raden och vänstaste kolumnen vara "rubriker" (ställ dig i cell b2 och gå till menyn Fönster, lås). Men det är ren kosmetika och får ingen som helst funktion när det gäller formler och liknande..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista frågan nu (tror jag)

Om jag nu har skapat detta som jag nu vill, hur gör jag för att kunna skriva in information i en ruta som inte finns i rullisten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver in det :thumbsup:

Eller, föresten, du måste ställa in dataverifieringen på rätt nivå:

1. Markera ditt område

2. Gå in i dataverifiering (Data->verifiering) (Data´->validation)

3. Gå till fliken "felmedelande" (fliken längst till höger) Error message

4. Ändra "typ" från "Stop" till "Varning" eller "Information". Du kan dessutom passa på att lägga till ett vettigare meddelande

Blå= gissning på översättning

 

Om du vill att den inmatade informationen skall läggas till listan så måste du göra en speciallösning. Tror det finns i E-forums arkiv (dynamiska listor eller liknande). Men det är lite småknöligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du e en klippa.

En fråga till då. När jag använder dataverifiering, kan jag då ställa in så att information som "tillhör" varandra men ligger i olika rutor (bredvid varandra) går att välja i rullisten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte frågan riktigt.

Om du vill ha samma verifiering i angränsande områden så markerar du bara båda områdena och går till "data->verifiering". Då frågar den om du vill utöka. Eller börja från början, markera de områden du vill ha samma verifiering i och gå in i data-verifierin (du får eventuellt ta bort de gamla först, men det frågar excel om)

 

Eller vad menar du?

Hmm, ett annat exempel. Om du har en lista i t.ex Kolumn A som du vill få upp som verifiering i kolumn C så kan du länka till det området istället för att skriva in alfa;beta;gamma whatever.

 

Du skulle även kunna skriva in en lista i ett dolt "administrationsblad"(format,blad,dölj). Men då måste du skapa ett namngivet område för listan och skriva in det som "listadress". Fördelen är att du skulle kunna skapa en dynamisk lista som fylls på när du lägger till data. Men det är som sagt var ganska knöligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du, Jag förstår fortfarande inte:thumbsdown:

 

Vill du ha samma verifiering i alla celler? (då är det bara att utöka verifieringen, förslagsvis med en extern lista)

 

Vill du att värdena i de andra cellerna skall dyka upp i rullisten? Det är småknöligt. Du kan ändra "listadressen" så att den pekar på området, typ

=C2:H2

men då får du inte lägga till någon extern lista (tror jag).

 

Gör ett försök till att förklara, det kanske är någon annan som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag formulerar mig så här då.

Om jag väljer ett namn från rullisten i cell A, och jag vill att en specifik information automatiskt ska dyka upp i cell B och C är detta möjligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajjamensan, glasklart!!!! Jag var fortfarande kvar i "validering"

 

Det enklaste är att ställa upp en hjälptabell någonstans. Det du fyller i i cell skall stå till vänster, och tillhörande data till höger, typ:

 

utbildning___utbKod

svetsare___55

svarvare___17

smed___32

 

Sedan kan du "slå upp" utbildningen som matats in i en cell och returnera utbKod

 

Exempel Utbildningen matas in i cell A2, du vill returnera tillhörande utbKod i en cell, då kan du använda en formel i stil med:

 

=LETARAD(A2;Blad2!$A$1:$B$25;2;FALSKT)

A2=Cellen med det värde du vill leta efter

Blad2!$A$1:$B$25= hjälptabellen

2= vilken kolumn du vill returnera värde från

FALSKT= namnet måste stämma exakt, om du skriver ungefärligt så kan de acceptera "ungefär rätt"

 

För att slippa se #saknas kan du lägga in ett OM vilkor som returnerar ett blankt värde om A2 är tomt:

 

=OM(ÄRTOM(A2);"";LETARAD(A2;Blad2!$A$1:$B$25;2;FALSKT))

=IF(ISBLANK(A2),"",VLOOKUP(A2,Blad2!$A$1:$B$25,2,FALSE))

Vill du göra samma sak för ett annat värde (utbildnigskod2) så lägger du bara till en kolumn i hjälptabellen och ändrar 2:an till 3 i din formel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, det är väldigt enkelt. Lek lite med ett miniexempel så får du se. LETARAD/VLOOKUP är kalkylprogrammens gåva till mänskligheten :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...