Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skapa egen server?

sami

Recommended Posts

Hej

Jag tänker sätta up en server för ett företag som har 4 användare. De har 4 datorer (windows xp pro och home installerad) och ett skrivare och alla datorer har dynamiskt IP adress som kopplas via nätverket och ADSL idag.

De har ingen server och ingen backup-lösningen och ingen bra antivirus. Vi gör backupen manuellt till cd/dvd idag och måste delar mappar hela tiden för att användaren kan komma åt sina filer vilket tar tid. Tänker sätta upp server och kopplar alla datorer till server och ha ett bra lösning för backupen. Jag blir tacksam för all tips och råd eller ett smart och billigt lösning.

Måste man ha fast IP för att ha server eller funkar med dynamisk IP också?

Behöver också ett bra förslag för antivirus program för server och alla 4 datorer.(helst säkert och billigt lösning)

Jag fundera på följande lösning

1-Att köpa en dator(1 gb RAM, WINXP och 80 GB HDD) för server.

2-Köra backupen manuellt på DVD/CD

3-Delar några mappar och ge olika rättigheter till användaren.

Tackar för all tips och förslag

Sami

[inlägget ändrat 2006-09-18 20:54:10 av sami]

[inlägget ändrat 2006-09-19 19:51:02 av sami]

DanielForPresident

Fast IP behöver ni nog inte ha om det inte ska gå att komma åt servern utifrån.

Om jag var du skulle nog köra på Windows 2003 server som OS på servern istället om ni har råd. Om ni i framtiden kommer fram till att ni vill köra något system för dokumenthantering istället för utdelade mappar på en disk är förmodligen win 2003 server en bättre lösning att bygga på än XP. Om ni planerar att lägga en massa filer på servern kanske en lite större hd skulle vara att föredra.

Tack för tipsen. Att ha window 2003 som server som du nämnde blir lite dyrt och dörför tänker på win xp.

Annan fundering ang. säkerheten vilken antivirus är bra och billigt att tänka på för båda server (winxp) och klienter(windows xp).

Tackar för all tips och råd

Sami

Det är svårt och hitta någon leverantör som erbjuder IP i sundbyberg området . Jag undrar bara om man ska sätta upp server med 4 klienter kan man komma åt server utifrån och fixa saker och ting om man inte ha fast IP adress.

Tack för svaren

Sami

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...