Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

isdn router och win98


Jakob

Rekommendera Poster

jag har fått tag på en isdn router som jag har tänkt använda för att koppla upp mot internet. Det funkar fint på mina båda macar men jag har inte den blekaste aning om hur jag ska konfigurera windows 98. Kan någon hjälpa mig?

Jakob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Zetterström

Kotrollpanelen -- Nätverket --Egenskaper --Egenskaper för TCP/IP --Gateway=IP-nummer på routern. /Tony

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm det funkade inte. jag vet absolut inget om windows så om någon hjälper mig får de skriva ner det självklara också. jag kan beskriva min situation lite mer. jag har två st macar, en compaq presarior 4110 och en isdn router. jag har tilldelat routern ip-numret 192.168.1.1 och macarna 192.168.1.2 och 192.168.1.3 och pcn hade jag tänkt skulle ha 192.168.1.4. skiten är ihopkopplat med en 10mBit hubb. hur ska jag få pcn att använda routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Zetterström

Jo du har gjort riktigt! för att surfa med win98 måste du ange i default gateway i installningar för tcp/ip som är kopplat till Nätverkskortet. default gateway = 192.168.1.1 = router. Om det inte fungerar prova att "pinga" routern. Från dosläge..

ping 192.168.1.1.

om den svar med en tid, så är det bra.

om den svarar request time out eller liknande är det inte så bra.

Får du ett annat meddelande så hör av dig igen.. /Tony

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm. jag provade igen men nu får jag request timed out varje gång. men det blinkar två lampor på hubben varje gång jag provar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Zetterström

Prova pinga dina andra clienter, svarar inte dom heller så får du nog kontrollera i nätverket igen. Kanske ditt nätverkskort inte fungerar. /Tony

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi har undersökt saken och det verkar som det är något fel på nätverkskortet. tack för all hjäl

Jakob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Till nätverkskortet följer med en diskett med ett diagonsprogram. När man kör detta får man följande svar:

Interrupt channel conflikt other devise

=Possible reasons=

1. Interrupt setting conflikt with other devise

2. Change the PCI BIOS setting, Please

3. The PCI must be assigned to a free interrupt channel.

--

Andra program inom Win98 säger att det inte föreligeer några konflikter.

Någon som har ett förslag till lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...